Augmented reality as a didactic resource for learning Biology: an exploratory study from the perception of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2867

Keywords:

Higher education, Techonological education, Digital objects, Didactic resources, Emergent technologies

Abstract

The pandemic generated by Covid-19 has presented significant educational challenges, particularly in the context of educational authors adopting certain technologies to improve traditional teaching methods. In this sense, the objective of this work is to analyze the educational possibilities of Augmented Reality in the Biology subject in higher education. An exploratory, non-experimental cross-sectional study was conducted in which students, after reviewing and manipulating different 3D objects incorporated into an Augmented Reality application developed by the Technical University of Loja, evaluated the work using a Likert-type scale instrument. The data obtained were compared with the variables of gender, age, and previous knowledge of the participants. The results showed positive high ratings for the use of the application, with significant differences limited to two elements of the dimensions used, according to the age of the participants. This study allows us to indicate that the Augmented Reality application used is a tool that can enhance, favor, and motivate student learning.

Funding

Universidad Técnica Particular de Loja

Laboratorio de Investigación e Innovación Educativa (LIID)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizonte Report: 2017 Higher Education Edition. The New Media Consortium.

Barroso, J., Cabero, J., y Gutiérrez, J.J. (2018). La producción de objetos de aprendizaje en realidad aumentada por estudiantes universitarios grado de aceptación de esta tecnología y motivación para su uso. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 1261-1283.

Barroso, J., Cabero, J., y Moreno, A.M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la Medicina. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(2), 77-83, DOI: http://dx.doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1955.

Barroso, J., y Palacios, A. (2022). Ampliando el universo virtual del alumnado universitario. Uso educativo de la realidad aumentada y aportaciones del Proyecto Rafodiun. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (23), 137–154. https://doi.org/10.51302/tce.2022.874

Bressler, D.M. y Bodzin, A.M. (2013). A mixed methods assessment of students' flow experiences during a mobile augmented reality science game. Journal of Computer Assisted Learning, 29, 505-517.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Buendía, L., Colás, P., y Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. McGraw-Hill.

Cabero, J. y Barroso, J., y Obrador, M. (2017). Realidad Aumentada aplicada a la Enseñanza de la medicina. Educación médica, 18(3), 203-208. http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.06.015

Cabero, J., Barroso, J., y Gallego, O. (2018). La producción de objetos de aprendizaje en realidad aumentada por los estudiantes. Los estudiantes como prosumidores de información. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (11), 15–46. https://doi.org/10.51302/tce.2018.221

Cabero, J., Llorente, C., y Martínez, R. (2022). The Use of Mixed, Augmented and Virtual Reality in History of Art Teaching: A Case Study. Applied System Innovation, 5(3), 44, https://doi.org/10.3390/asi5030044

Cabero, J., Valencia, R., y Llorente, C. (2022). Ecosystem of emerging technologies: augmented, virtual and mixed reality. Tecnología, Ciencia y Educación, 23, 7-22. https://doi.org/10.51302/tce.2022.1148.

Cabero, J., Vázquez, E. y López, E. (2018). Uso de la Realidad Aumentada como recurso didáctico en la Enseñanza Universitaria. Formación Universitaria, 11(1), 25-34, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000100004.

Campos-Mesa, M.C., Castañeda-Vázquez, C., Del Castillo-Andrés., y González-Campos, G. (2022). Augmented Reality and the Flipped Classroom—A Comparative Analysis of University Student Motivation in Semi-Presence-Based Education Due to COVID-19: A Pilot Study. Sustainability, 14, 2319. https://doi.org/10.3390/su14042319

Chaljub, J., Peguero, J.R., y Mendoza, E. (2022). Aceptación tecnológica del uso de la realidad aumentada por estudiantes del nivel secundario: una mirada a una clase de Química. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (23), 49–68. https://doi.org/10.51302/tce.2022.864

Chen, J.-J., Hsu, Y., Wei, W., y Yang, C. (2021). Continuance Intention of Augmented Reality Textbooks in Basic Design Course. Education Sciences, 11, 1-16. https://doi.org/10.3390/educsci11050208

Cheng, K-H. (2019). Parents' user experiences of augmented reality book reading: perceptions, expectations, and intentions. Educational Technology Research and Development, 67, 303–315, https://doi.org/10.1007/s11423-018-9611-0

Elmira, O., Rauan, B., Dinara, B., y Prevalla Etemi, B. (2022). The Effect of Augmented Reality Technology on the Performance of University Students. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(19), 33–45. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i19.32179

Flores-Bascuñana, D., Pascual, D., Villena-Taranilla, R., y Yáñez, D. (2020). On Augmented Reality for the Learning of 3D-Geometric Contents: A Preliminary Exploratory Study with 6-Grade Primary Students. Education Sciences, 10(4), 1-9, https://doi.org/10.3390/educsci10010004

Fombona, J., y Pascual, M.A. (2017). La producción científica sobre Realidad Aumentada, un análisis de la situación educativa desde la perspectiva SCOPUS. Edmetic Revista de Educación Mediática y TIC, 6(1), 39-61. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5807

Fracchia, C., Armiño, A., y Martins, A. (2015). Realidad aumentada aplicada a la enseñanza de Ciencias Naturales. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 16, 7-15.

Garzón, J., y Acevedo, J. (2019). Meta-analysis of the impact of Augmented Reality on students' learning gains. Educational Research Review, 27, 244–260. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.04.001.

George Reyes, C. E. (2020). Percepción de estudiantes de bachillerato sobre el uso de Metaverse en experiencias de aprendizaje de realidad aumentada en matemáticas. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 58, 143–159. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74367

Gopalan, V., Bakar, J., y Zulkifli, A. (2023). Systematic literature review on critical success factors in implementing augmented reality for science learning environment (2006–2021). Education and Information Technologies, https://doi.org/10.1007/s10639-023-11613-y

Higaldo-Cajo, B., Hidalgo-Cajo, D., Montenegro-Chanalata, M., y Hidalgo-Cajo, I. (2021). Realidad aumentada como recurso de apoyo en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 43-55, DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.465451.

Hopkins, K., Hopkins, B., y Glass, G. (1997). Estadística Básica para las ciencias sociales y del comportamiento. Prentice Hall.

Ibáñez, M., y Delgado-Kloos, C. (2018). Augmented reality for STEM learning: A systematic review. Computers & Education, 123, 109–123, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.002

Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., y Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. Austin. The New Media Consortium.

Kaliraj, P., y Devi, T. (2022). Innovating with Augmented Reality Applications in Education and Industry. CRC Press, Boca Ratón.

Latorre A., del Rincón, D., y Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia.

León, O., y Montero, I. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Mcgraw-hill.

López-Aguilar, D., Álvarez-Pérez, P.R., y Ravelo-González, Y. (2022). Capacidad de adaptabilidad e intención de abandono académico en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 237-255. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.463811

López-Cortés, F. J., Ravanal Moreno, E., Palma Rojas, C., y Merino Rubilar, C. (2021). Niveles de representación externa de estudiantes de Educación Secundaria acerca de la división celular mitótica: una experiencia con realidad aumentada. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 62, 7–37. https://doi.org/10.12795/pixelbit.84491

Marrahí-Gómez, V. y Belda-Medina, S. (2022). The Application of Augmented Reality (AR) to Language Learning and its Impact on Student Motivation. International Journal of Linguistics Studies, 2(2), 07–14. https://doi.org/10.32996/ijls.2022.2.2.2

Martínez, S., Fernández, B., y Barroso, J. (2021). La realidad aumentada como recurso para la formación en la educación superior. Campus Virtuales, 10(1), 9-19.

Mokmin, N.A., y Rassy, R.P. (2022). Augmented Reality Technology for Learning Physical Education on Students with Learning Disabilities: A Systematic Literature Review. International Journal of Special Education, 37(1), 99-111. https://doi.org/10.52291/ijse.2022.37.30

Montenegro-Rueda, M., y Fernández-Cerero, J. (2022). Realidad aumentada en la educación superior: posibilidades y desafíos. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (23), 95–114. https://doi.org/10.51302/tce.2022.858

Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pujiastuti, H., y Haryadi, R. (2020). The use of augmented reality blended learning for improving understanding of food security in universitas sultan ageng tirtayasa: a case study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesiahttp, 9(1), 59-69.

Rauschnabel, Ph., Felix, R., Hinsch, Ch., Shahab, H., y Alt, F. (2022). What is XR? Towards a Framework for Augmented and Virtual Reality. Computers in Human Behavior, 133, 107289, 1-18, https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107289

Reyes Ruiz, G. (2022). La realidad aumentada como una tecnología innovadora y eficiente para el aprendizaje de idiomas en un modelo pedagógico Flipped Learning. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (65), 7–38. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93478.

Rivadulla-López, J.C., y Rodríguez, M. (2020). La incorporación de la realidad aumentada en las clases de ciencias. Contextos Educativos, 25, 237-255. https://doi.org/10.18172/con.3865

Roda-Segarra, J., Mengual-Andrés, S., y Martínez-Roig, R. (2022). Using Virtual Reality in Education: a bibliometric analysis. Campus Virtuales, 11(1), 153-165. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.1006

Saidin, N.F., Halim, N.D., y Yahaya, N. (2015). A review of research on augmented reality in education: Advantages and applications. International Education Studies, 13, 1–8. https://doi.org/10.5539/ies.v8n13p1

Samaniego-Franco, J., Jara-Roa, D.I., Sarango-Lapo, C.P., Agila-Palacios, M.V., Guaman-Jaramillo, J.E., y Contreras-Mendieta, J.A. (2018). Case study: Methodology for the development of learning objects (OA) in 3D for applications of augmented reality (AR). 13th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), Caceres, Spain, 1-7, doi: 10.23919/CISTI.2018.8399145

Sánchez-Sordo, J.M., y Teodoro-Vite, S. (2022). Development of an augmented reality environ-ment for teaching operant conditioning in Psychology. Tecnología, Ciencia y Educación, 23, 115-136. https://doi.org/10.51302/tce.2022.862

Suprapto, N., Prahani, B.K., Deta, U.A., Rizki, I.A., y Bakri, F. (2023). Bibliometric analysis of peer-reviewed literature on augmented reality with an emphasis on education versus physics education. World Journal on Educational Technology, 15(1), 157-180. https://doi.org/10.18844/wjet.v15i1.7500

Tecnológico de Monterrey (2015). Reporte EduTrends. Radar de Innovación Educativa 2015. Tecnológico de Monterrey.

Tecnológico de Monterrey (2017). Reporte EduTrends. Realidad Aumentada y virtual. Tecnológico de Monterrey.

Tekederea, H., y Gökera, H. (2016). Examining the Effectiveness of Augmented Reality Applications in Education: A Meta-Analysis. International journal of environmental & science education, 11(16), 9469-9481.

Tezer, M., Yıldız, E.P., Masalimova, A.R., Fatkhutdinova, A.M., Zheltukhina, M.R., y Khairullina, E.R. (2019). Trends of Augmented Reality Applications and Research throughout the World: Meta-Analysis of Theses, Articles and Papers between 2001-2019 Years. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(22), 154–174. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i22.11768

Villalustre, L., Del Moral, E., y Herrero, M. (2017). Aprendiendo y Enseñando Ciencias Naturales con Realidad Aumentada en aulas de Educación Infantil y Primaria. En J. Silva (coord.). Investigación, innovación y tecnologías: la triada para transformar los procesos formativos (pp. 233-241). Universidad de Santiago de Chile, Santiago de Chile.

Published

30-06-2023

How to Cite

Romero Saritama, J. M., Cabero Almenara, J., & Gallego Pérez, Óscar. (2023). Augmented reality as a didactic resource for learning Biology: an exploratory study from the perception of university students . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (84), 52–69. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2867

Issue

Section

Journal articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>