Educational questions for a digital technology as an answer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1733

Keywords:

pedagogy, digital technology, questions, co-design, evaluatio

Abstract

Educational development with digital technology not only supports sophisticated technological artifacts, but also inexorable questions. This work aims to explore the relationship between education and digital technology in an interrogative way through the characterization of a series of areas and questions that require routes of reflection, work and research beyond the question about the didactic material in education. It is part of the pedagogical reflection and seeks to provide elements that allow identifying future itineraries, paradoxes or research problems. The qualitative methodological procedure was participatory co-design in three non-sequential work phases: discovery, ideation and prototyping. As results 5 fields are presented: epistemological, purpose, content, didactics and evaluation. The construction of educational meaning of technology implies attending to these problematic nuclei of pedagogical representation to think about technology with all its potential, but also with all its dilemmas. Rather than closing the analytical focus, here it seeks to open reflective spaces to face the challenge of legitimation.

Downloads

References

Aldridge, J. (2016). Participatory research: Working with vulnerable groups in research and practice. Policy Press.

Ballester, Ll. y Colom, T. (2012). Epistemología de las ciencias sociales y de la educación. Tirant Humanidades.

Bell, F. (2011). Connectivism: Its place in theory-informed research and innovation in technology-enabled learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 98-118. https://doi.org/10.19173/irrodl.v12i3.902

Bhatt, I., & MacKenzie, A. (2019). Just Google it! Digital literacy and the epistemology of ignorance. Teaching in Higher Education, 24(3), 302-317. https://doi.org/10.1080/13562517.2018.1547276

Bonsón, M. y Benito, A. (2005). Evaluación y aprendizaje. En Á. Benito y A. Cruz (Coords), Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (p. 87-100). Narcea.

Butcher, N. (2015). A basic guide to open educational resources (OER). Commonwealth of Learning. Retrieved from: http://oasis.col.org/handle/11599/36

Cobo, C. (2019). Acepto las condiciones. Usos y abusos de las tecnologías digitales, Fundación Santillana.

Coll, C., Mauri, T., y Onrubia, J. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: Del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. En C. Coll & C. Monereo. Psicología de la educación virtual. (pp. 74-103). Morata.

Coll, C., y Rivera-Vargas, P. (2019). Repensar la educación escolar en la sociedad digital. En P. Rivera-Vargas, J. Muñoz, y R. Morales (coord,), Políticas Públicas para la Equidad Social V.2, (pp. 13-19). Colección Políticas Públicas, Universidad de Santiago de Chile.

Daniela, L. (Ed.) (2018). Didactics of smart pedagogy: Smart pedagogy for technology enhanced learning Cham. Springer.

De Benito, B. & Salinas, J. (2016). La investigación basada en diseño en Tecnología Educativa. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 44-59. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631

Freire, P. (2013). Por una pedagogía de la pregunta: crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Veintiuno Editores.

Fullan, M. & Langworthy, M. (2014). How New Pedagogies Find Deep Learning. Person. Retrieved from: https://www.michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf

Gros, B. (2016). L'aprenentatge en xarxa: interpretacions i conseqüències pedagògiques. Temps d'Educació, 45, 9-21.

Gros, B. (2019). La investigación sobre el diseño participativo de entornos digitales de aprendizaje. Universidad de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/144898

Gros, B., & Suárez-Guerrero, C. (2016). Pedagogía red. Una educación para tiempos de internet. Octaedro ICE-UB.

Helsper, E. J., & Eynon, R. (2010). Digital natives: where is the evidence? British educational research journal, 36(3), 503-520. https://doi.org/10.1080/01411920902989227

Kop, R., & Hill, A. (2008). Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past? The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 9(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v9i3.523

OCDE (2019). TALIS 2018 Results (Volume I), Teachers and school leaders as lifelong learners. OECD. Retrieved from: http://www.oecd.org/education/talis-2018-results-volume-i-1d0bc92a-en.htm

OECD (2016). Policy Brief on the Future of Work - Skills for a Digital World, OECD. Retrieved from: https://www.oecd.org/els/emp/Skills-for-a-Digital-World.pdf

OCDE (2015). Students, Computers and Learning. Making the Connection, OCDE. Retrieved from: http://www.oecd.org/publications/students-computers-and-learning-9789264239555-en.htm

Ordine, N. (2013). La utilidad de lo inútil. Manifiesto. Acantilado.

Quintanilla, M. Á. (2017). Tecnología: un enfoque filosófico y otros ensayos de filosofía de la tecnología. Fondo de Cultura Económica.

Russell, B. (1975). Los problemas de la filosofía. Labor.

Sancho-Gil, J. M., Rivera-Vargas, P., & Miño-Puigcercós, R. (2020). Moving beyond the predictable failure of Ed-Tech initiatives. Learning, Media and Technology, 45(1), 61-75. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1666873

Sancho, J., Hernández-Hernández, F., y Rivera-Vargas, P. (2016). Visualidades contemporáneas, ciudadanía y sabiduría digital: Afrontar las posibilidades sin eludir las tensiones. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 25-37. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.25

Selwyn, N. (2016). Is technology good for education? John Wiley & Sons.

Selwyn, N. (2014). Internet y educación. En C@mbio. 19 ensayos fundamentales sobre cómo internet está cambiando nuestras vidas. Open Mind BBVA.

Stödberg, U. (2012). A research review of e-assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 37, 591-604. https://doi.org/10.1080/02602938.2011.557496

Suárez-Guerrero, C. (2004). Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación. Teoría de la educación: educación y cultura en la sociedad de la información, 4(1). http://dx.doi.org/10.14201/eks.14342

Suárez-Guerrero, C. (2014) Pedagogía red. Cuadernos de pedagogía, 449, 76-80. http://bit.ly/1nfogNf

Tibaná-Herrera, G., Fernández-Bajón, M.T. & De Moya-Anegón, F. (2018). Categorization of E-learning as an emerging discipline in the world publication system: a bibliometric study in SCOPUS. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(21), 1-23, https://doi.org/10.1186/s41239-018-0103-4

Van Dijck, J. (2014). Datafication, dataism and dataveillance: Big Data between scientific paradigm and ideology. Surveillance & Society, 12(2): 197-208. https://doi.org/10.24908/ss.v12i2.4776

Williamson, B. (2019). El futuro del Currículum. La educación y el conocimiento en la era digital. Morata.

Wing, J.M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33–35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215

Published

24-09-2020

How to Cite

Suárez-Guerrero, C., Rivera-Vargas, P., & Rebour, M. (2020). Educational questions for a digital technology as an answer. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 7–22. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1733

Issue

Section

Número especial: Mirando al futuro de la Tecnología Educativa

Most read articles by the same author(s)