Presentation of the special section: Flexible learning itineraries. Digital technologies for personalisation and educational inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4477

Keywords:

Personalization of learning, personal learning environments, flexible learning itineraries, agency

Abstract

When it comes to cultivating personal skills related to autonomy, agency, and building and nurturing one's own personal learning environment, personalized learning offers a powerful methodological strategy for creating flexible learning pathways that involve both students and teachers.
This special section of the EDUTEC journal brings together eight contributions that address, from diverse and contextualized approaches, the design of flexible learning pathways in different educational modalities. The articles presented below explore teaching strategies, learning environments, and curricular proposals that respond to the contemporary challenges of inclusion, personalization, and educational equity. Through experiences developed in rural, urban, school, and university contexts, the academic community is offered a set of models, reflections, and educational evidence that can serve as a reference for the advancement and consolidation of transformative pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartolomé Pina, A. (2020). Cambiando el futuro: “blockchain” y Educación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 59, 241-258. https://doi.org/10.12795/pixelbit.82546

Bovill, C. (2020). Cocreation in learning and teaching: the case for a whole class approach in higher education. Higher Education, 79(6), 1023-1037. https://doi.org/10.1007/s10734-019-00453-w

Cajavilca, katheryn, Cerrillo, R., y Perez-Hernandez, E. (2025). La alfabetización digital crítica como motor de la personalización del aprendizaje: un análisis de los porfolios de estudiantes universitarios . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (93), 123-144. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4049

Cameron, L.yTanti, M. (2011). Students as learning designers: Using social media to scaffold the experience. eLearning Papers, 27

Castro, E. (2025). Inclusive learning, agentic teaching: Preparing future teachers for transformative practice. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 9-32. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.3901

Cuban, L. (2018). The Flight of a Butterfly or the Path of a Bullet? Using Technology to Transform Teaching and Learning. Harvard Education Press.

De-Benito, B., Darder, A. y Salinas, J. (2012). Los itinerarios de aprendizaje mediante mapas conceptuales como recursos para la representación del conocimiento. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 39, 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39.372

Gayosso, S., Servin, A., Zúñiga, M., y Benitez, F. (2025). AIDA-TIC: Propuesta metodológica para integrar tecnologías digitales en itinerarios flexibles e inclusivos en educación superior. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 103-122. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4063

Goodyear, P. (2015). Teaching as design. HERDSA Review of Higher Education, 2, 27-50.

Gros, B. (2019). La investigación sobre el diseño participativo de entornos digitales de aprendizaje. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle. net/2445/144898

Íñigo, V., Zafra, A., y Palacios, A. (2025). Análisis del paisaje de aprendizaje como herramienta para la formación de profesorado en entornos flexibles de enseñanza en línea. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 88-102. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4045

Jorajuria, I., Reza, R. A., Usart, M., y Pérez, L. A. (2025). Modelo de Rotación por Estaciones para la enseñanza de las ciencias: experiencias de intervención en el aula multinivel en España y México. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 51-70. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4031

Méndez, J., y Fajkišová, D. (2025). La inteligencia artificial como recurso inclusivo para la gamificación de la educación lectora y literaria. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 145-165. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4051

Palacios-Núñez, M. L., Mendoza-García, E. M., Narciso Zarate, J. W., & Deroncele-Acosta, A. (2025). ChatGPT in the Teaching of Academic Writing in Higher Education: Teachers' Perspectives on Its Uses, Challenges, and Future in Personalized Learning. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 33-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.3995

Salazar, M. (2025). Tripulantes: una experiencia transmedia para personalizar el aprendizaje, fortalecer la agencia y promover la salud mental en contextos escolares rurales. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (93), 71-87. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4053

Salinas, J. y De-Benito, B. (2020). Construcción de itinerarios personalizados de aprendizaje mediante métodos mixtos. Comunicar. 28 - 65, pp. 31 – 42 https://doi.org/10.3916/C65-2020-03

Salinas, J.; de-Benito, B.; Moreno, J. y Lizana, A. (2022): Nuevos diseños y formas organizativas flexibles en educación superior: construcción de itinerarios personales de aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63 65-91 https://doi.org/10.12795/pixelbit.91739

Torras, J. (2025). ¿Personalización o Programación? La falsa promesa de la IA en la educación, con Carlos Magro. Torras AI Podcast. https://www.torras.ai/es/blog/personalizacion-o-programacion-la-falsa-promesa-de-la-ia-en-la-educacion-con-carlos-magro

Varona Klioukina, S. y Engel, A. (2024). Prácticas de personalización del aprendizaje mediadas por las tecnologías digitales: una revisión sistemática. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (87), 236–250. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3019

Published

30-09-2025

How to Cite

Salinas, J., & Lizana, A. (2025). Presentation of the special section: Flexible learning itineraries. Digital technologies for personalisation and educational inclusion. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (93), 1–8. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4477

Issue

Section

Sección especial: Itinerarios Flexibles de Aprendizaje