Microlearning in Early Childhood Education Teacher and Family Training: A Proposal for Hybrid Learning
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3127Keywords:
microlearning, hybrid learning, online teaching, distance education, teacher trainingAbstract
This article presents the design of a course oriented to teachers and families of Early Childhood Education in the autonomous community of the Canary Islands as a result of the research project entitled: Infancia y pantallas digitales: análisis y propuestas sobre el uso educativo de las TIC en la escuela y el hogar en Canarias (ProID2020010074). The training program "Infancia y pantallas. Crecer en un mundo digital" was based on a pedagogical model centered on the design of educational pills in different formats, what we academically call microlearning. This approach is complemented by the development of hybrid learning experiences focused on the development of practical skills and knowledge. The design of the digitization and fragmentation process of the training content, packaged in different multimedia formats, will be shown, as well as the evaluation of the experience and the materials created. The results indicate the positive assessment of the participants regarding the structure and presentation of the contents in pedagogical units of different nature, which has benefited the follow-up of the information.
Funding
Canarian Agency of Research, Innovation, and Information Society (ACIISI)
Downloads
References
Aljawarneh, S. A. (2020). Reviewing and exploring innovative ubiquitous learning tools in higher education. Journal of computing in higher education, 32, 57-73.
Allela, M. A. (2021). Introduction to Microlearning Course. Commonwealth of Learning. Canadá.https://oasis.col.org/server/api/core/bitstreams/07d80b84-b502-4ed4-8f9f-1504d4613084/content
Area Moreira, M., Bethencourt-Aguilar, A., & Martín-Gómez, S. (2023). HyFlex: Enseñar y aprender de modo híbrido y flexible en la educación superior. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 141–161. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34023
Becerra Brito, C. V., Martín Gómez, S., & Bethencourt Aguilar, A. (2021). Análisis categórico de materiales didácticos digitales en Educación Infantil. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 74-89. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2039
Betancur-Chicué, V., García-Valcárcel, A. (2023). Características del diseño de estrategias de microaprendizaje en escenarios educativos: revisión sistemática. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 201-222. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34056
Chaves, E., Trujillo, J.M. & López, J.A. (2016). Acciones para la autorregulación del aprendizaje en entornos personales. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 48, 67-82. https://www.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.05
Dede,C. (2011). Emerging technologies, ubiquitous learning, and educational transformation. In Towards Ubiquitous Learning: 6th European Conference of Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2011, Palermo, Italy, September 20-23, 2011. Proceedings 6 (pp. 1-8). Springer Berlin Heidelberg. https://litmedmod.ca/sites/default/files/pdf/dede_2011_technologies_classe.pdf
Díez-Gutiérrez, E., & Díaz-Nafría, J. M. (2018). Ecologías de aprendizaje ubicuo para la ciberciudadanía crítica. Comunicar, 26(54), 49-58.
Engel Rocamora, A., & Coll Salvador, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 225–242. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31489
Fuertes-Alpiste, M., Molas-Castells, N., Martínez-Olmo, F., Rubio-Hurtado, M. J., & Galván Fernández, C. (2023). Videoconferencias interactivas en educación superior: una propuesta de mejora para el aprendizaje y la participación. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 265–285. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.34012
Hug, T. (2007). Didactics of microlearning. Waxmann Verlag.
Kapp, K y Defelice, R. (2019). Microlearning: Short and Sweet. Association for Talent Development.
Leong, K., Sung, A., Au, D., & Blanchard, C. (2020). A review of the trend of microlearning. Journal of Work-Applied Management, 13(1), 88-102.
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47.
Pardo Baldoví, I. & Vidal Esteve, I. (2023). La digitalización curricular en Educación Infantil: percepciones de las familias valencianas. En Romero, M., Vidal-Esteve, I., Gabarda, V. y Sanchez, M. (Ed.). En digital: experiencias y reflexiones para el uso de la tecnología en educación, 95-106.
Poce, A., & Amenduni, F. (2021). OpenVM MOOCs: a design for self-regulated learning. Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 75, 31-49.
Salinas, J., y Marín, V. I. (2014). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales, 3(2), 46-61.
San Martín, A., Peirats, J., Area-Moreira, M., & Rodríguez, J. (2023). El proyecto Infanci@ Digit@l: una investigación sobre los recursos educativos digitales en España. En San Martín, A., Peirats, J., Area-Moreira, M., & Rodríguez, J. (Ed.). Infanci@ digit@l: los recursos educativos digitales en educación infantil, 23-36.
Sanz Manzanedo, M. (2022). Microlearning en la formación del profesorado de Educación secundaria en Livorno. Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, Vol. 12, Nº. 4, pp. 2-13
Vidal Esteve, M. I., Martín-Gómez, S., & López Gómez, S. (2022). Guía de buenas prácticas para familias y docentes. Recomendaciones para el uso de la tecnología en Educación Infantil. Universidad de La Laguna. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/31096
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)