ProA: experiences of digital appropriation with hacker traits
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2589Keywords:
ProA, Digital appropiation, Hacker pedagogy, High schoolAbstract
In times of technological boom and school problems that do not stop, it is important to know educational innovation proposals that promote other ways of doing/thinking about education. This article deepens the results of the master's thesis in Sociology: Do new policies promote new experiences? Digital appropriation processes of young people from ProA school in Córdoba, Argentina. It investigates in what ways the ProA school enables the development of digital appropriation processes and an incipient hacker pedagogy, through the reconstruction of the school experience of its students. It has been made a qualitative phenomenological research, and the data was constructed from seven in-depth interviews. We worked with a sample of third and fourth year students, selected by the intentional selection method. The data were analyzed through a discourse analysis method and as main findings it is stated that the students define ProA as a school specialized in technologies and recognize in ProA the existence of a learning community, with incipient traits of hacker pedagogy.
Downloads
References
Amado, J. (2014) Manual de investigação qualitativa em educação. 2da. edición. Imprensa da Universidade de Coimbra.
Bijker, W. (2005). ¿Cómo y por qué es importante la tecnología? Redes 11 (21). 19-53. Disponible en: http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/578.
Córdoba. (2014). Resolución 136/14. 20 de marzo del 2014. Resolución de creación de escuelas PROA. Ministerio de educación de la provincia. Disponible en http://www.cba.gov.ar/wp-content/4p96humuzp/2015/11/Resol-Ministerial-136-2014-PROA.pdf Acceso en Mayo del 2022
Didier, L. (2018). Entre discursos y prácticas: reconstrucción de la experiencia escolar. En VII Jornadas de estudiantes, tesistas y becarixs. El desafío de las Ciencias Sociales a 100 años de la Reforma Universitaria: Experiencias, diálogos y estrategias. Córdoba, Argentina. Disponible en: https://sociales.unc.edu.ar/content/vii-jornadas-de-estudiantes-tesistas-y-becarixs
Didier, L. (2020). Desigualdades, (des)habilidades y deseabilidades: ¿cómo explicar la relación personas/máquinas?. Sociología y tecnociencia 10 (2). Disponible en: https://revistas.uva.es/index.php/sociotecno/article/view/4517/3414
Feixa, C. (2018) Culturas juveniles como perspectiva para analizar juventudes (1993-2018). Última décad., Santiago 26 (50) pp.89-105, Disponible en <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362018000300089&lng=es&nrm=iso>.
Ferreira Cezar, I. y Crusoé, N. (2021) A abordagem fenomenologica schutziana e sua aplicação na compreensão da prática pedagógica dos anos finais do ensino fundamental. Revista práxis educacional. 17 (48) pp. 1-19. Disponible en: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9238
Himanen, P. (2001) A ética dos hackers e o espírito da era da informação. Campus.
Katayama, R. J. (2015). Introducción a la investigación cualitativa: fundamentos, métodos, estrategias y técnicas. Fondo Editorial de la Universidad Garcilaso de la Vega.
Lago Martínez, S. (Coord.). (2015). De tecnologías digitales, educación formal y políticas públicas. Aportes al Debate. Teseo
Levy, S. (1984) Hackers: Hackers, Heroes of the Computer Revolutions. Penguin Books
Medeiros, A. (2002) Hackers: Entre a ética e a Criminalização. Editora Visual Books
Menezes, K. (2018). Pirâmides da pedagogia hacker: vivências do impossível. [Tesis de doctorado].https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/27168/3/Kamenezes_P2H_Entrega_RepositorioUFBA.pdf
Pretto, N. (Org.). (2017). Educações, Culturas e Hackers: escritos e reflexões. EDUFBA
Ramos Antón, R. y Pac Salas, D. (2019). La juventud como early adopter del cambio tecnológico: un análisis de los jóvenes aragoneses (España), Sociologia, Problemas e Práticas. 91. Disponible en: http://journals.openedition.org/spp/6365
Schutz, A. (1972) Fenomenología del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Editorial Paidós.
Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa. 29 (15). 63-71. Disponible en http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/archivos/dossier_articulos/19.pdf
Tobeña, V. (2020). Pedagogía y TIC. Una relación en construcción en dos reformas argentinas de la secundaria. Cpu-e. Revista de investigación educativa. 31. Disponible en: https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2704
Van Dijk, T. (2016). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales. (30) 203-222. Disponible en: 10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)