ProA: experiences of digital appropriation with hacker traits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2589

Keywords:

ProA, Digital appropiation, Hacker pedagogy, High school

Abstract

In times of technological boom and school problems that do not stop, it is important to know educational innovation proposals that promote other ways of doing/thinking about education. This article deepens the results of the master's thesis in Sociology: Do new policies promote new experiences? Digital appropriation processes of young people from ProA school in Córdoba, Argentina. It investigates in what ways the ProA school enables the development of digital appropriation processes and an incipient hacker pedagogy, through the reconstruction of the school experience of its students. It has been made a qualitative phenomenological research, and the data was constructed from seven in-depth interviews.  We worked with a sample of third and fourth year students, selected by the intentional selection method. The data were analyzed through a discourse analysis method and as main findings it is stated that the students define ProA as a school specialized in technologies and recognize in ProA the existence of a learning community, with incipient traits of hacker pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado, J. (2014) Manual de investigação qualitativa em educação. 2da. edición. Imprensa da Universidade de Coimbra.

Bijker, W. (2005). ¿Cómo y por qué es importante la tecnología? Redes 11 (21). 19-53. Disponible en: http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/578.

Córdoba. (2014). Resolución 136/14. 20 de marzo del 2014. Resolución de creación de escuelas PROA. Ministerio de educación de la provincia. Disponible en http://www.cba.gov.ar/wp-content/4p96humuzp/2015/11/Resol-Ministerial-136-2014-PROA.pdf Acceso en Mayo del 2022

Didier, L. (2018). Entre discursos y prácticas: reconstrucción de la experiencia escolar. En VII Jornadas de estudiantes, tesistas y becarixs. El desafío de las Ciencias Sociales a 100 años de la Reforma Universitaria: Experiencias, diálogos y estrategias. Córdoba, Argentina. Disponible en: https://sociales.unc.edu.ar/content/vii-jornadas-de-estudiantes-tesistas-y-becarixs

Didier, L. (2020). Desigualdades, (des)habilidades y deseabilidades: ¿cómo explicar la relación personas/máquinas?. Sociología y tecnociencia 10 (2). Disponible en: https://revistas.uva.es/index.php/sociotecno/article/view/4517/3414

Feixa, C. (2018) Culturas juveniles como perspectiva para analizar juventudes (1993-2018). Última décad., Santiago 26 (50) pp.89-105, Disponible en <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22362018000300089&lng=es&nrm=iso>.

Ferreira Cezar, I. y Crusoé, N. (2021) A abordagem fenomenologica schutziana e sua aplicação na compreensão da prática pedagógica dos anos finais do ensino fundamental. Revista práxis educacional. 17 (48) pp. 1-19. Disponible en: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9238

Himanen, P. (2001) A ética dos hackers e o espírito da era da informação. Campus.

Katayama, R. J. (2015). Introducción a la investigación cualitativa: fundamentos, métodos, estrategias y técnicas. Fondo Editorial de la Universidad Garcilaso de la Vega.

Lago Martínez, S. (Coord.). (2015). De tecnologías digitales, educación formal y políticas públicas. Aportes al Debate. Teseo

Levy, S. (1984) Hackers: Hackers, Heroes of the Computer Revolutions. Penguin Books

Medeiros, A. (2002) Hackers: Entre a ética e a Criminalização. Editora Visual Books

Menezes, K. (2018). Pirâmides da pedagogia hacker: vivências do impossível. [Tesis de doctorado].https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/27168/3/Kamenezes_P2H_Entrega_RepositorioUFBA.pdf

Pretto, N. (Org.). (2017). Educações, Culturas e Hackers: escritos e reflexões. EDUFBA

Ramos Antón, R. y Pac Salas, D. (2019). La juventud como early adopter del cambio tecnológico: un análisis de los jóvenes aragoneses (España), Sociologia, Problemas e Práticas. 91. Disponible en: http://journals.openedition.org/spp/6365

Schutz, A. (1972) Fenomenología del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Editorial Paidós.

Terigi, F. (2008). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta Educativa. 29 (15). 63-71. Disponible en http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/archivos/dossier_articulos/19.pdf

Tobeña, V. (2020). Pedagogía y TIC. Una relación en construcción en dos reformas argentinas de la secundaria. Cpu-e. Revista de investigación educativa. 31. Disponible en: https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2704

Van Dijk, T. (2016). Análisis crítico del discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales. (30) 203-222. Disponible en: 10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-10.

Published

29-12-2022

How to Cite

Didier, L. (2022). ProA: experiences of digital appropriation with hacker traits. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (82), 136–148. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2589

Issue

Section

Special issue: Hacker spirit. Empowering digital citizens