Classroom Practices and Perceptions for Teaching and Learning 21st Century Skills
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2199Keywords:
Learning, Life skills, Upper secondary education, Teaching practice, Technical educationAbstract
Classroom practices and teaching perceptions related to promoting the development of 21st century skills are examined. The data are analyzed considering the school performance category and the type of teaching program (Scientific-Humanist and Technical-Professional). Information was collected from 194 teachers who worked in 13 educational establishments in the Ñuble and Biobío regions, Chile. The results show significant differences in relation to the teaching practices analyzed, where collaboration, critical thinking, creativity, use of technology and self-direction are the skills most used in the classroom. Additionally, it is found that schools categorized as High and Medium present a significantly higher average compared to the centers of the Medium-Low category in terms of the teaching practices included in the study. Likewise, significant differences are reported between the type of teaching program to which the participating teachers belonged.
Downloads
References
Arámbula, S. (2017). Creatividad e innovación desde la perspectiva de un docente Investigación y Postgrado, 32(1), 75–88. http://revistas.upel.digital/index.php/revinpost/article/view/6257
Bellei, C. & Morawietz, L. (2016). Contenido fuerte, herramientas débiles. Las competencias del siglo XXI en la reforma educativa chilena. En F.Reimers, & C. Chung (Eds.), Enseñanza y
Binkley, M., Erstad, O., Herman J., Raizen, S., Ripley M., Miller-Ricci, M. & Rumble, M. (2012). Defining 21st century skills. Springer.
Care, E., Helyn, K. & Scoular, C. (2017). 21st Century skills in 20th century classrooms. Educadores, December. 30–40.
CNP. (2018). Formación de competencias para el trabajo en Chile. Santiago de Chile, en: https://www.comisiondeproductividad.cl/wp-content/uploads/2018/03/Informe_Formacion-de_Competencias-para_el_Trabajo.pdf.
Cofré, H., Camacho, J., Galaz, A., Jiménez, J., Santibáñez, D. & Vergara, C. 2010. La educación científica en Chile: Debilidades de la enseñanza y futuros desafíos de la educación de profesores de ciencia. Estudios Pedagógicos. 36(2). 279–93. https://doi.org/10.4067/s0718-07052010000200016.
Coll, C. & Monereo, C.(2008). Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Ediciones Morata.
De Bruin, W., Fischhoff, B. & Parker A. (2007).Individual differences in adult decision-making competence. Journal of Personality and Social Psychology. 92(5). 938-956.
De la Fuente, D. (2012). Los cambios sociales y su reflejo en la educación. Propuestas educativas desde la asignatura de música. Revista de Educação e Humanidades. 2. 249-260.
Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. En J. Bellanca & R. Brandt (Eds.), 21st Century Skills. (1ª ed., pp. 51–76). Solution Tree Press.
Dwyer, C., Hogan, M.J. & Stewart. I. (2014). An integrated critical thinking framework for the 21st Century. Thinking Skills and Creativity.12. 43–52. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.12.004.
Ennis, R. (2011). Critical Thinking: Reflection and Perspective. Part I. Inquiry, 26 (1). 4-18. https://doi.org/10.5840/inquiryctnews20112613
Esquivias, M. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria. 5(1). 1-17.
Fadel, C., Bialik, M. & Trilling, B. (2015). Educación en cuatro dimensiones: las competencias que los estudiantes necesitan para su realización. Center for Curriculum Redesign.
Field, A. (2013). Discovering Statistics Using SPSS, SAGE Publications (4th ed.). Sage Publications.
Fuentes, A., López, J. & Pozo, S. (2019). Análisis de la competencia digital docente: Factor clave en el desempeño de pedagogías activas con realidad aumentada. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002.
Fullan, M. & Langworthy, M. (2014). A rich seam: How new pedagogies find deep learning. Pearson. https://doi.org/10.1002/hast.292.
Franco, A., Almeida, L. & Saiz, C. (2014). Pensamiento crítico: Reflexión sobre su lugar en la enseñanza superior. Educatio Siglo XXI. 32(2). 81-96. https://doi.org/10.6018/j/202171
Halpern, D. (2014). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking (5th ed.). Psychology Press.
Herrera, K., Camacho, D. & Escorza, Y. (2016). La relación entre estilos de aprendizaje, autodirección y el desempeño académico en estudiantes de música de una universidad mexicana. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical. 13. 1-21.
Hixson, N. K., Ravitz, J. & Whisman, A. (2012). Extended professional development in project-based learning: Impacts on 21st century teaching and student achievement. West Virginia Department of Education. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED565466.pdf
JASP Team (2020). JASP (Version 0.14.1) [Computer software].
Goren, H. & Yemini, M. (2017). Citizenship education redefined – A systematic review of empirical studies on global citizenship education. International Journal of Educational Research. 82. 170–83. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.02.004
Levy, F. & Murnane, R. (2004). The New Division of Labor: How Computers Are Creating the Next Job Market. Princeton University Press.
Lippman, L., Ryberg, R., Carney, R. & Anderson, K. (2015). Workforce connections. Key "soft skills" that foster youth workforce success: Toward a consensus across fields. Child Trends. http://www.childtrends.org/wp-content/uploads/2015/06/2015-24WFCSoftSkills.pdf
López, G. (2013). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación. 22. 44-60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf
Maldonado, M. (2007). El trabajo colaborativo en el aula universitaria. Laurus. 13(23). 263-278. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102314
Montes, J. (2007). Más allá de la transmisión de información: Tecnología de la información para construir conocimiento. Pensamiento Psicológico. 3(8). 59-74. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80130806
Parra, J., Cerda, C., López-Vargas, O. & Saiz, J. (2014). Género, autodirección del aprendizaje y desempeño académico en estudiantes de pedagogía. Educación y Educadores. 17(1). 91-107. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83430693005
Pellegrino, J. & Hilton, M. (2012). Education for life and work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13398.
Plano, V.L. & Creswell. J.W. (2015). Understanding research: A consumer 's guide. Pearson Education, Inc.
Pozo-Sánchez, S., López-Belmonte, J., Rodríguez-García, A.M. & López-Núñez, J.A. (2020). Teachers' Digital Competence in Using and Analytically Managing Information in Flipped Learning. Cultura y Educacion, 32(2). 213-241 https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1741876.
Putman, M. & Byker, E. (2020). Global Citizenship 1-2-3: Learn, Think, and Act. Kappa Delta Pi Record. 56(1). 16-21. https://doi.org/10.1080/00228958.2020.1696088
Reimers, F. & Chung, C. (2016). Enseñanza y Aprendizaje en el Siglo XXI. Metas, políticas educativas y currículo en seis países. Fondo de Cultura Económica.
Ross, E. W. & Gautreaux, M. (2018). Pensando de manera crítica sobre el pensamiento crítico. Aula Abierta. 47(4). 383-386. https://doi.org/10.17811/aula_abierta.47.4.2018.383-386.
Sepúlveda, F., Calderón, E. & Espinoza, M. J. (2019). Caracterización de prácticas pedagógicas de personal docente adscrito a liceos del programa de acompañamiento y acceso efectivo a la educación superior (PACE). Revista Electrónica Educare. 23(2). 1–24. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.8.
Shields, R. & Chugh, R. (2019, Diciembre 4-7). Preparing Australian High School Learners with 21st Century Skills, [Sesión de Conferencía]. International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering, Wollongong, NSW, Australia. https:// 10.1109/TALE.2018.8615207
Trilling, B. & y Fadel, C. (2009). 21st Century Skills. Learning for Life in our Times. Jossey-Bass
Villegas, V. (2017). El conocimiento de habilidades para el sigo XXI en docentes escolares de enseñanza media en el Chile de hoy. [Tesis de magíster no publicada]. Universidad de Chile.
Vine, A. & Ferreira, A (2012). Mejoramiento de la competencia comunicativa en español como lengua extranjera a través de la videocomunicación. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada. 50(1). 139-160
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)