Remote whiteboards, other forms of learning: classification of new styles through photographs

Authors

  • José Julio Real García Universidad Autónoma de Madrid
  • Óscar Costa Román Universidad Autónoma de Madrid
  • Silvia Lavandera Ponce Universidad Europea de Madrid
  • Wilmer Ismael Ángel Benavides Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Carolina Gracia Moreno Programa Euromime

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2013.46.21

Keywords:

Pizarra Digital Interactiva (PDI), Estilos cognitivos, I-metodologías, Fotografías, Educación

Abstract

This article provides an overview of the current innovations that are beginning to be developed in different Spanish regions as new learning style border and can serve as a starting point to continue investigating new ways of learning as well as generate a new cognitive style.

Through photographs obtained in one of the experiences with remote whiteboards, we propose to identify and classify the different styles of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport. W. (1937). Personality: a psycological interpretation. Holt&Co, New York.

Braster, Sjaak. "How (un-)useful are images for understanding histories of education? : About teacher centeredness and new education in Dutch primary schools: 1920-1985. Revista d'Història de l'Educació [En línia], Volum 0 Número 15 (5 juliol 2010)

Cabrera, J. Fariñas, G. (2005). El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigostkiana: una aproximación conceptual. Revista Iberoamericana de Educación Numero 37. OEI

Cross, N. (1991). Métodos de Diseño y métodos de aprendizaje. Traducción de Camilo Ospina C y Patricia Sarmiento. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Delgado, M. (1991). Los estilos de enseñanza en la Educación Física. Universidad de Granada. Granada.

Eco, Umberto (1976). Tratado de semiótica general. Ed. Lumen

Hederich, C., y Camargo A. (2001).Estilos Cognitivos en el Contexto Escolar. Universidad Pedagógica Nacional. Colciencias. Bogotá.

Kolb, D; Rubin, Y; McInyre J. (1984) Psicología de las Organizaciones. Prentice Hall Hispanoamérica. México.

Pantoja, M. (2004). Estilos Cognitivos. Revista Creando Año 2 , Número 2. Universidad Nacional de Colombia sede Manizales. Manizales.

Ponce de León, O y De Miguel Rodríguez, J. "Para una sociología de la fotografía". Revista española de investigaciones sociológicas, ISSN 0210-5233, Nº 84, 1998 (Ejemplar dedicado a: Sociología del arte),págs. 83-124

Pozo Andrés, María del Mar del. "Imágenes e historia de la educación: construcción, reconstrucción y representación de las prácticas escolares en el aula". Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, núm. 25 (2006), pág. 291-315.

Real, J. y Lavandera, S. (2011). Google plus como I-metodología. . En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, núm. 21 Disponible en: http://www.pangea.org/dim/revista21

Riding, R. y Rayner, S. (1998) Cognitive Styles and Learning Strategies - Understanding style differences in learning and behavior. David Fulton Publisher. London, UK.

Riego, Bernardo. La construcción social de la realidad a través de la fotografía y el grabado informative en la España del Siglo XIX. Santander: Ed. Universidad de Cantabria, 2001

Rodríguez de las Heras, A. (2010): «L'ús pedagògic de la fotografia històrica», a Educació i Història. Revista d'Història de l'Educació, núm. 15, pàg. 41-54.

Saarikoski, L.; Salojärvi, S.; Del Corso, D.; Ovcin, E. (2001) The 3DE: An Environment for the Development of Learner-Oriented Customised Educational Packages". ITHET, 4-6 Julio,2001, Kumamoto. Consultado 28-12-2012. Disponible en: http://www.eecs.kumamoto-u.ac.jp/ITHET01/proc/002.pdf

Witkin, H, y Goodenough, D (1985). Estilos Cognitivos. Naturaleza y origen. Ediciones Pirámide S.A. Madrid.

Published

28-10-2013

How to Cite

Real García, J. J., Costa Román, Óscar, Lavandera Ponce, S., Ángel Benavides, W. I., & Gracia Moreno, C. (2013). Remote whiteboards, other forms of learning: classification of new styles through photographs. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (46), a258. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.46.21

Most read articles by the same author(s)