Digital skills for industry 4.0. Effectiveness of the virtualization process of a Mechanical Engineering Metrology Lab

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1923

Keywords:

Online Education, Virtual laboratories, Metrology, Virtual instrument, Engineering

Abstract

The current scenario has dramatically constrained, face-to-face activities. Because of this, ICTs become very important in the innovation of the teaching-learning process, mainly in institutions of higher education. In this context this work seeks to innovate in the teaching-learning process of the Metrology subject, through the use of virtual technologies to measurement activities in laboratories to replace physical specialty laboratories. For this, a pilot experience was designed and implemented with 22 students and the effectiveness of its implementation was evaluated through a survey with closed and open questions. The results showed that the students value the use of virtual instruments and the support of educational platforms to achieve the learning results, but they show as a disadvantage the connectivity problems and the absence of social contact with teachers and other students. It is expected that in the future the virtual tools can be definitively incorporated into the subject program as a complement to face-to-face activities, and can also be transversely replicated in the engineering study plans.

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Author Biographies

César Garrido Garrido, University of Bío Bío (Chile)

Estudiante de Magíster en Ciencias de la Ingeniería con mención Ingeniería Mecánica en la Universidad de Talca-Chile, 5 años de experiencia docente en áreas de la Ingeniería Mecánica en la Universidad del Bío Bío., Experto en Sistemas Integrados de Gestión de la Calidad en normativas ISO 9001, ISO 14001 y OHSAS 18001., Jefe de centro de Asistencia Tecnológica del Departamento de Ingeniería Mecánica de la Universidad del Bío Bío-Chile., y cuenta con curso aprobado de la  Society for Engineering Pedagogy (IGIP).

Andrea Garrido Rivera, Catholic University of Santísima Concepción (Chile)

Doctora en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona, con más de 15 años de experiencia universitaria en los ámbitos de docencia, gestión e investigación, en las líneas de Currículum, Educación en Ingeniería, e Historia de la institucionalidad universitaria. Actualmente forma parte de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción-Chile.

Patricio Álvarez Mendoza, University of Bío Bío (Chile)

Doctor en Ingeniería Civil de la Universidad de Florida Int´l University de los Estados Unidos Unidos, además es ingeniero civil de la Universidad Federico Santa María y su línea de trabajo va por la optimización, simulación y tecnología de transporte, así como en Big Data y Data Mining.

Sergio Vargas Tejeda, University of Bío Bío (Chile)

Ingeniero Civil, Magíster y Doctor en Ingeniería Civil, con 20 años de experiencia en docencia universitaria en el área de ingeniería vial, dictando cursos de pregrado, postgrado y cursos de capacitación a empresas del sector. Cuenta con formación en docencia universitaria a través de Diplomado en Habilidades Pedagógicas y cursos de especialización de la International Society for Engineering Pedagogy (IGIP). Junto a la docencia, ha participado en diversos proyectos de investigación disciplinar en el área de ingeniería vial publicando sus resultados en conferencias nacionales e internacionales y en revistas de la especialidad.

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Published

30-06-2021

How to Cite

Garrido Garrido, C., Garrido Rivera, A., Álvarez Mendoza, P., & Vargas Tejeda, S. (2021). Digital skills for industry 4.0. Effectiveness of the virtualization process of a Mechanical Engineering Metrology Lab. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 198–212. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1923