Digital skills for industry 4.0. Effectiveness of the virtualization process of a Mechanical Engineering Metrology Lab
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.1923Keywords:
Online Education, Virtual laboratories, Metrology, Virtual instrument, EngineeringAbstract
The current scenario has dramatically constrained, face-to-face activities. Because of this, ICTs become very important in the innovation of the teaching-learning process, mainly in institutions of higher education. In this context this work seeks to innovate in the teaching-learning process of the Metrology subject, through the use of virtual technologies to measurement activities in laboratories to replace physical specialty laboratories. For this, a pilot experience was designed and implemented with 22 students and the effectiveness of its implementation was evaluated through a survey with closed and open questions. The results showed that the students value the use of virtual instruments and the support of educational platforms to achieve the learning results, but they show as a disadvantage the connectivity problems and the absence of social contact with teachers and other students. It is expected that in the future the virtual tools can be definitively incorporated into the subject program as a complement to face-to-face activities, and can also be transversely replicated in the engineering study plans.
Downloads
References
Aldrich, C. (2005). Aprender haciendo: una guía completa de simulaciones, juegos de computadora y pedagogía en e-learning y otras experiencias educativas. John Wiley & Sons.
Cabero, J., & Llorente, M. del C. (2007). Propuestas de colaboración en educación a distancia y tecnologías para el aprendizaje. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (23), a073. https://doi.org/10.21556/edutec.2007.23.492 DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v21i3.1217
Rebolledo, M. Á., Buzón, O., Pérez, R., & Barragán. R. (2014). Aprendizaje colaborativo a través de las TIC: potencial pedagógico de las comunidades virtuales: En metodologías de aprendizaje colaborativo a través de las tecnologías (Vol. 178). Ediciones Universidad de Salamanca. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.277681
Cabrol, M., y Severin, E. (2010). TICs en educación: una innovación disruptiva. Aportes, 2, 1-2. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/TICS-en-Educación-Una-Innovación-Disruptiva.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie8013340
Castell, M. (2000). Globalización, sociedad y política en la era de la información. Bitácora Urbano Territorial, 1(4), 42-53. https://revistas.unal.edu.co/index.php/bitacora/article/view/18812
CEPAL, N. (2017). Informe de la Primera Reunión del Foro de los Países de América Latina y el Caribe sobre el Desarrollo Sostenible. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/41843/S1700587_es.pdf. Consulta: noviembre 20, 2020.
Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid. Morata.
Delval, J. (1986). Niños y máquinas. Los ordenadores y la educación. Madrid. Alianza.
Flores, R. (2009). Observando observadores: una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Santiago. Ediciones UC.
Gontero, S. y Zambrano, M. J. (2018). La construcción de sistemas de información sobre el mercado laboral en América Latina. Serie: Macroeconomía del Desarrollo No.199 88 p.
Hernández-Sampieri, R. y Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación. (Vol. 4). México ED. F DF. McGraw-Hill Interamericana.
Mallo, A., Domínguez, M. B. y Laurenti, L. L. (2011). Uso de foros en la educación virtual: su impacto en el proceso educativo. Revista de Investigación Educativa del Tecnológico de Monterrey, 2(3), pp. 29-35.
Martín, F. A. (2011). La encuesta: una perspectiva general metodológica. (Vol. 35). CIS.
Olabuénaga, J. I. R. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. (Vol. 15). Universidad de Deusto.
Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría del aprendizaje para la era digital. https://www.comenius.cl/recursos/virtual/minsal_v2/Modulo_1/Recursos/Lectura/conectivismo_Siemens.pdf. Consulta: Septiembre 15, 2020.
Vidal Ledo, M. J., Carnota Lauzán, O. y Rodríguez Díaz, A. (2019). Tecnologías e innovaciones disruptivas. Educación Médica Superior, 33(1). http://ref.scielo.org/5wt7y6
Weller, J. (2017). Las transformaciones tecnológicas y su impacto en los mercados laborales. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/42089.
Weller, J. (2020). Las transformaciones tecnológicas y el empleo en América Latina: oportunidades y desafíos. Revista CEPAL. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45422.
Yang, TC, Yu, H., Fei, MR y Li, LX, (2005) Sistemas de control en red: una revisión histórica y un tema de investigación actual. Medida y control, Vol. 38, pp. 12-16. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/002029400503800101
Zúñiga et al. (2020). El nuevo enfoque de participación docente ante los retos y desafíos tecnológicos de la cuarta revolución industrial [Doctoral dissertation, Secretaría de Educación Pública, Sistema de Universidad Virtual, Universidad de Guadalajara]. https://revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p24.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)