Learning landscape analysis as a tool for teacher training in flexible online learning environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4045

Keywords:

Learning landscape, Flexible Learning Itineraries, Teacher training, Competency learning, Digital technologies

Abstract

Flexibility of learning has become an essential resource to promote the active and autonomous role of the learner in the acquisition of skills. In this sense, learning landscapes visually integrate personalised learning pathways, facilitating the development of competences and attention to diversity. This research shows the evaluation of a learning landscape that aims to make teaching more flexible in order to achieve the development of teaching competences and an improvement in the motivation of students in the Master's Degree in Teacher Training at an online university. From the comparison between the results of a pretest-postest analysis, it is observed that there is an improvement in the learning and application of the concepts analysed, with special impact on those that have been worked on in a more specific way through the learning landscape. On the other hand, a questionnaire was used to assess the students' satisfaction with the activity developed through which it is concluded that the landscape has been motivating for those who have participated in it.

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Author Biographies

Victoria Íñigo Mendoza, International University of La Rioja (Spain)

Es Doctora en Ciencias Agrarias y Alimentarias y Coordinadora del Máster en Formación del Profesorado. Profesora de Didáctica de la Física y la química en dicho máster, ha escrito varios artículos sobre competencia digital y su desarrollo en el proceso educativo.

Ana Zafra Ruano, International University of La Rioja (Spain)

Doctorado Internacional en Química Física por la Universidad de Granada. Tras trabajar como personal docente investigador tanto en la Universidad de Granada como en Canadá, se ha dedicado a la enseñanza en Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato. Desde 2019 es profesora en UNIR, impartiendo clases en diversas asignaturas relacionadas con la didáctica de la Física y la Química, así como en la enseñanza de ciencias en el Grado de Educación Primaria. Actualmente, se dedica a la investigación en didáctica de las ciencias experimentales formando parte del grupo DICENTIA.

Alicia Palacios Ortega, International University of La Rioja (Spain)

Doctora en Bioquímica y Biología Molecular por la Universidad Complutense de Madrid. Acreditada como profesora Contratado doctor por ANECA. Directora académica del Máster en Didáctica de la Física y la Química en UNIR y profesora de didáctica de las ciencias experimentales en la Facultad de Educación. Amplia experiencia en el desarrollo de proyectos de Innovación Didáctica. Profesora de ciencias en Educación Secundaria y redactora en la editorial Edebé. Su actividad investigadora se centra en el estudio de metodologías y recursos didácticos que fomentan el aprendizaje activo y contextualizado de las ciencias, formando parte del grupo de investigación DIMACE.

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Published

30-09-2025

How to Cite

Íñigo Mendoza, V., Zafra Ruano, A., & Palacios Ortega, A. (2025). Learning landscape analysis as a tool for teacher training in flexible online learning environments. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (93), 88–102. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4045

Issue

Section

Sección especial: Itinerarios Flexibles de Aprendizaje