This is an outdated version published on 27-03-2025. Read the most recent version.

Strategies for pedagogical innovation in traditional programs: tensions between presentiality and virtuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3589

Keywords:

higher education, educational innovation, technological innovation, digital technologies

Abstract

The aim of this article is to analyze innovative experiences in eight courses within traditional programs at the National University of Entre Ríos. These experiences were consolidated during the pandemic and continue in the current context characterized by increasing technological and socio-cultural changes. The selected experiences postulate a break with established pedagogical practices based on the integration of digital technologies and promote mixed teaching models and student participation. The study was qualitative, exploratory and synchronic, based on interviews with teachers to explore the modalities and dynamics of pedagogical innovation for the articulation between in-person classes and virtual activities, as well as to know their attitudes and perceptions about the use of technologies and face-to-face classes. The results indicate that these teachers emphasized that the implementation of innovations through technology integration implies more work and commitment from teachers and that the use of technology needs to be adapted to students’ needs. Finally, it is noted that, although they promote mixed teaching modalities, they highlighted the importance of physical presence in enhancing learning.

Funding

Secretar´´ia de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Entre Ríos

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, P. N., Blanco Navarro, M., Lozano-Mulet, P., & Dussel, I. (2024). Plataformización educativa y profesionalidad docente: tensiones y nudos críticos. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 87, 74–89. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3107 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3107

Andrés, G., & San Martín, P. (2019). Modelo analítico multidimensional para la construcción y la evaluación de prácticas educativas mediatizadas en educación superior. Revista Argentina de Educación Superior, 11(18), 88–104.

Brunner, J.J., & Alarcón Bravo, M. (2023). Imaginando escenarios de innovación en la educación superior de América Latina. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(1), 58–80. https://doi.org/10.54674/ess.v35i1.753 DOI: https://doi.org/10.54674/ess.v35i1.753

Cai, Y. (2017). From an analytical framework for understanding the innovation process in higher education to an emerging research field of innovations in higher education. Review of Higher Education, 40(4), 585–616. https://doi.org/10.1353/rhe.2017.0023 DOI: https://doi.org/10.1353/rhe.2017.0023

Furman, M. (2021). Enseñar distinto. Guía para innovar sin perderse en el camino. Siglo Veintiuno Editores.

Gentiletti, G., et al. (2022). Las universidades argentinas ante la emergencia de la pandemia de COVID-19. Experiencia de la UNER en los ejes de enseñanza, investigación, transferencia de conocimiento y relación con la sociedad. En M.R. Brumat (Coord.). Nuestras universidades públicas argentinas frente a la pandemia COVID-19. (pp. 267–305). Editorial Universitaria de la Patagonia.

Lago Martínez, S., Gala, R., & Samaniego, F. (2024). Educación virtual: narrativas de docentes y estudiantes de la Universidad de Buenos Aires post pandemia. Cuadernos de Investigación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3756 DOI: https://doi.org/10.18861/cied.2024.15.2.3756

Libedinsky, M. (2016). La innovación educativa en la era digital. Paidós.

Lin, Y., Frey, C. B., & Wu, L. (2023). Remote collaboration fuses fewer breakthrough ideas. Nature, 623(7989), 987–991. https://doi.org/10.1038/s41586-023-06767-1 DOI: https://doi.org/10.1038/s41586-023-06767-1

Lion, C. (Coord.). (2023). Repensar la educación híbrida después de la pandemia. UNESCO.

Lion, C., Kap, M., & Ferrarelli, M. (2023). Universidades desafiadas: alfabetismos fluidos, hibridaciones y nuevas estrategias de enseñanza. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(2), 130–155. https://doi.org/10.54674/ess.v34i2.768 DOI: https://doi.org/10.54674/ess.v35i2.768

Mandolesi, M., & Borgobello, A. (2022). Cambios organizacionales e innovación en el ámbito educativo universitario en tiempos de pandemia. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(24), 1284-1298. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.414

Pagola, L. I., Zanotti, A., & Grasso, M. (2024). Reflexiones sobre modalidades pedagógicas, plataformización y educación en la universidad pública pospandemia. InMediaciones de La Comunicación, 19(1), 283–300. https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3572 DOI: https://doi.org/10.18861/ic.2024.19.1.3572

Pérez Escoda, A., Barón Dulce, G., & Rubio Romero, J. (2021). Mapeo del consumo de medios en los jóvenes: redes sociales, “fake news” y confianza en tiempos de pandemia. Index Comunicación, 11(2), 187–208. https://doi.org/https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Mapeod DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Mapeod

Pogré, P., & Poliak, N. (2024). Transformación en las percepciones de estudiantes universitarios del AMBA (Argentina) acerca del derecho a la educación superior. Tensiones y sentidos en disputa. Tramas y Redes, 6, 97–113. https://doi.org/10.54871/cl4c600f DOI: https://doi.org/10.54871/cl4c600f

Sánchez Caballé, A., Cela Ranilla, J., & Esteve Mon, F. (2024). Millennials vs Centennials: ¿diferentes formas de aprender? Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 70, 181–193. https://doi.org/10.12795/pixelbit.105609 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.105609

UNESCO. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.177.61072

Published

27-03-2025

Versions

How to Cite

Andrés, G. D., Cherniz, A. S., Gareis, F., & Tossolini, I. del R. (2025). Strategies for pedagogical innovation in traditional programs: tensions between presentiality and virtuality. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (91), 70–80. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3589

Issue

Section

Special: University Didactics