Media literacy of pre-service secondary school teachers in Spain. Between memory and reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3507

Keywords:

media education, informational literacy, pre-service secondary teachers training, compulsary education

Abstract

The current communicative paradigm, in which disinformation and fake news have increased after the pandemic, raises the question of what future high school teachers in Spain remember about media and information literacy (MIL) that they studied during their secondary education under the LOE. To address this question, a quantitative study was designed, in which a closed-response questionnaire (n=679) was administered to students in the Master's in Secondary Education from 16 autonomous communities and 13 specialties during the 2021/22 academic year. In order to understand their educational experience in MIL, they were asked about their memories of the content, activities, and subjects in which they had studied it. The analysis was organized into three sub-dimensions: media literacy, information literacy, and critical thinking. The results reveal low levels of work and memories regarding MIL in their school experience. Furthermore, activities related to critical engagement with the media are the most diverse and irregularly remembered among the respondents. In Spain, it is essential to ensure educational and training policies that reinforce MIL, for both future teachers and students, to ensure a democratic citizenry ready to distinguish between true and false information. LOSU offers a new opportunity for AMI to be included.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded-Gómez, I. & Pérez-Rodríguez, M. A. (2012). Estrategias para la alfabetización mediática: competencias audiovisuales y ciudadanía en Andalucía. New Approaches Educ. Res, 1, 25-30. https://doi.org/10.7821/naer.1.1.22-26 DOI: https://doi.org/10.7821/naer.1.1.22-26

Alonso-Ferreiro, A. & Gewerc, A. (2018). Alfabetización mediática en la escuela primaria. Estudio de caso en Galicia. Revista Complutense de Educación, 29(2), 407-422. https://doi.org/10.5209/RCED.52698 DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.52698

Ambrós-Pallarés, A., Sabido, J. y Fuentes, C. (2024). "Estudio exploratorio sobre la alfabetización mediática e informacional en el currículum de la LOE y la LOMCE en España". En MC Sánchez-Fuster, A. López-García y J. Monteagudo (Eds.). Tecnologías Emergentes y alfabetización digital para enseñar historia. Octaedro. Pp. 376-388.

Asensio Muñoz, I., Arroyo Resino, D., Ruiz-Lázaro, J., Sánchez-Munilla, M., Ruiz de Miguel, C., Constante-Amores, A. y Navarro-Asencio, E. (2022). Perfil de acceso a la universidad de los maestros en España. Educación XX1, 25(2), 39-63. https://doi.org/10.5944/educxx1.31924 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.31924

Bermúdez, Á. (2015). Four Tools for Critical Inquiry in History, Social Studies, and Civic Education. Revista de Estudios Sociales, 52, 102-118. https://doi.org/10.7440/res52.2015.07 DOI: https://doi.org/10.7440/res52.2015.07

Bernabeu, N., Esteban, N., Gallego, L. & Rosales, A. (2011). Alfabetización mediática y competencias básicas: Proyecto Mediascopio Prensa: la lectura de la prensa escrita en el aula. Ministerio de Educación.

Buckingham, D., Banaji, S., Burn, A., Carr, D., Cranmer, S., & Willett, R. (2005). The media literacy of children and young people. Centre for the Study of Children, Youth and Media. http://bit.ly/47zv54P

Bulger, M. & Davison, P. (2018). The Promises, Challenges, and Futures of Media Literacy. Journal of Media Literacy Education, 10(1), 1-21. https://doi.org/10.23860/JMLE-2018-10-1-1 DOI: https://doi.org/10.23860/JMLE-2018-10-1-1

Cabero-Almenara, J. & Valencia, R. (2023). La pandemia: ¿transformación futura de los escenarios formativos? Revista Cocar, (17). http://bit.ly/3Kv9QHs

Cabero-Almenara, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu» y cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Castro, M. (2021). Profesores para el siglo XXI: Perfil académico, formación inicial y prácticas docentes de los profesores españoles. Introducción. Revista de Educación, 393, 11-35. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-495

Comisión Europea (2013). Study on the current trends and approaches to media literacy in Europe. https://bit.ly/3QLsUoP

Comisión Europea (Ed.) (2018). La lucha contra la desinformación en línea: Un enfoque europeo. https://bit.ly/3JusBs2

Contreras, J. M. (2011). Evaluación de conocimientos y recursos didácticos en la formación de profesores sobre probabilidad condicional (Tesis Doctoral. Universidad de Granada). https://bit.ly/3s5eEfY

Diario Oficial de la Unión Europea (2006, 30 diciembre). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://bit.ly/3Xw1PFP

Facione, P.A (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction-The Delphi Report. California Academic Press.

Faure-Carvallo, A., Ambrós, A., Bellati, I., Franganillo, J., Fuentes, C., Hurtado, D., López-González, H., Sabido, J., Sáez, I., Sánchez, L., y Villanueva, S. (2023). Alfabetización mediática e informacional y pensamiento crítico de futuros docentes de Secundaria en España. IAMCR, Lyon. https://franganillo.es/m4t-iamcr-2023.pdf

Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Ferrés, J., Ambrós-Pallarés, A. y Figueras, M. (2022). EduMediaTest, una herramienta al servicio de la competencia mediática. Quaderns del CAC, 25(48), 79-84. https://tuit.cat/0lc63

García-Ruiz, R., Ramírez-García, A., y Rodríguez-Rosell, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01 DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-01

Gutiérrez, A. & Hottmann, A. (2006). Media Education Across the Curriculum. Kulturring in Berlin. https://bit.ly/44YSeM0

Hattie, J. A. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta- Analyses Relating to Achievement. Routledge.

Herrero-Curiel, C. & La-Rosa, L. (2022). Los estudiantes de secundaria y la alfabetización mediática en la era de la desinformación. Comunicar, 73(4),1-11. https://doi.org/10.3916/C73-2022-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C73-2022-08

Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill

Inan, T. & Temur, T. (2012). Examining media literacy levels of prospective teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(2), 269-285. https://bit.ly/47xNyP8

Jenkins, H. (2010). Transmedia storytelling and entertainment: An annotated syllabus. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 24(6), 943–958. https://dx.doi.org/10.1080/10304312.2010.510599 DOI: https://doi.org/10.1080/10304312.2010.510599

Jiménez-Hernández, D., Muñoz, P., & Sánchez, F. S. (2021). La Competencia Digital Docente, una revisión sistemática de los modelos más utilizados. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 105-120. https://doi.org/10.6018/riite.472351 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.472351

Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, Strauss, Giroux.

Koltay, T. (2011). The media and the literacies: Media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. https://doi.org/10.1177/0163443710393382 DOI: https://doi.org/10.1177/0163443710393382

López-González, H., Sabido-Codina, J., Franganillo, J., Hurtado , D., & Barriga-Ubed, E. (2024). La dieta mediática del futuro profesorado de educación secundaria en España: consumo, confianza en los medios, polarización, locus de control y autopercepción del nivel informacional. Obra Digital, (26), 81–96. https://doi.org/10.25029/od.2024.425.26 DOI: https://doi.org/10.25029/od.2024.425.26

Marimon-Martí, M., Cabero, J., Castañeda, L., Coll, C., de Oliveira, J.M., & Rodríguez-Triana, M. J. (2022). Construir el conocimiento en la era digital: retos y reflexiones. RED. Revista Educación a Distancia, 22(69). https://doi.org/10.6018/red.505661 DOI: https://doi.org/10.6018/red.505661

MediaSmarts. (2018). Digital and Media Literacy Framework for Canadian Schools. Recuperado de https://mediasmarts.ca

Medina, A. & Ballaro, S. (2015). Retos y problemática de la introducción de la Educación Mediática en los centros de Secundaria. Revista de Educación, 369, 135-158. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-293

Medina, F., Briones, A. J., & Hernández-Gómez, E. (2017). Educación en medios y competencia mediática en la educación secundaria en España. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación y Tecnologías Emergentes, 15(1), 42-65. https://doi.org/10.7195/ri14.v15i1.1001 DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v15i1.1001

Mihailidis, P. (2014). Media Literacy and the Emerging Citizen: Youth, Engagement and Participation in Digital Culture. Peter Lang Publishing. Recuperado de https://www.peterlang.com/document/1051332 DOI: https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1293-5

Ministerio de Educación y Ciencia. (2007). «Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria» [en línea]. Boletín Oficial del Estado (5 enero, 2007), núm. 5, pp. 677-773. https://bit.ly/3qpa2Rx

Ministerio de Educación y Ciencia (2020). «Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). [en línea]. Boletín Oficial del Estado (30 de diciembre, 2020), núm. 340.

Mominó, J.M., Sigalés, I., & Meneses, J. (2008). La Escuela en la sociedad red: Internet en la educación primaria y secundaria. Ariel. https://bit.ly/3z84nBk

Núñez-Canal, M., de Obesso, M. D. L. M., & Pérez-Rivero, C. A. (2022). New challenges in higher education: A study of the digital competence of educators in Covid times. Technological Forecasting and Social Change, 174, 121270. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121270 DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.121270

Pérez-Rodríguez, A., Delgado-Ponce, A., Mateos, P.M., & Romero-Rodríguez, L.M. (2019). Media competence in spanish secondary school students. Assessing instrumental and critical thinking skills in digital contexts. Educational Sciences: Theory & Practice, 19(3), 33-48. https://doi.org/10.12738/estp.2019.3.003 DOI: https://doi.org/10.12738/estp.2019.3.003

Pérez Tornero, J. M., & Portalés, M. (2019). El cine en el sistema educativo español. Informe de investigación. En F. Lara, M. Ruíz & M. Tarín (coord.), Cine y Educación. Documento Marco (pp. 39–51). Madrid: Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España. https://bit.ly/43XovSC

PISA in Focus 113 (Ed.) (2021). ¿Están preparados los jóvenes de 15 años para enfrentarse a las noticias falsas y a la desinformación? Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://bit.ly/3GxGjrB

Portalés, M. (2019). Alfabetización mediática y nuevos entornos digitales. Dispositivos móviles, jóvenes y lenguaje audiovisual. (Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona). http://bit.ly/45cEr4V

Sádaba, C., & Salaverría, R. (2023). Combatir la desinformación con alfabetización mediática: análisis de las tendencias en la Unión Europea. Revista Latina De Comunicación Social, (81), 1–17. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1552 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1552

Scolari, C. A. (2022). Evolution of the media: map of a discipline under construction. A review. Profesional de la información, 31(2), e310217. https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.17 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.17

Sillat, L. H., Tammets, K., & Laanpere, M. (2021). Digital competence assessment methods in higher education: A systematic literature review. Education Sciences, 11(8), 402. https://doi.org/10.3390/educsci11080402 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci11080402

UNESCO (2011). Media and information literacy curriculum for teachers. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf000019297 1

UNESCO (2013). Global media and information literacy assessment framework: country readiness and competencies. https://bit.ly/3QsJkSA

UNESCO (2023). Media and Information Literacy. https://iite.unesco.org/mil/

Universitat de Barcelona (2020). Codi d'integritat en la recerca de la Universitat de Barcelona. Universitat de Barcelona

Willingham, D. T. (2007). Critical Thinking: Why Is It So Hard to Teach? American Educator, 31, 8-19.

http://www.aft.org/sites/default/files/periodicals/Crit_Thinking.pdf

Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., & Cheung, C.K. (2011). Alfabetización mediática e informacional: Curriculum para profesores. UNESCO. https://bit.ly/3a6ALtP

Zhao, Y., Llorente, A. M. P., & Gómez, M. C. S. (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212

Published

27-03-2025

How to Cite

Ambrós-Pallarés, A., Sáez Rosenkranz, I., & Faure-Carvallo, A. (2025). Media literacy of pre-service secondary school teachers in Spain. Between memory and reality. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (91), 252–268. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3507