Psychometric properties of the digital competences questionnaire in Peruvian university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3477

Keywords:

psychometrics, digital competence, information technology, university students, higher education

Abstract

Digital competence is key in the training of university students because they will be the future professionals of the knowledge society; therefore, its measurement is essential. The objective of the research is to evaluate the psychometric properties of the Digital Competence Questionnaire, with 20 items and based on the international standards of the ISTE and DigComp, to validate it and apply it in the Peruvian university context. The methodology applies a quantitative approach, with a non-probabilistic sample of 248 students from the professional career of Human Medicine. The results show a reliability by Cronbach's Alpha and McDonald's Omega of .91, for the total scale, and between .83 and .94 for its five dimensions: Technological literacy, Communication and collaboration, Search and processing of information, Digital citizenship, and Creativity and innovation. The Diagonally Weighted Least Squares method demonstrated the validity of the instrument. The adjustment statistics of the confirmatory factor analysis showed its adequacy to the five-factor model, but with 18 items, with factorial weights of the items between .73 and .93. It is concluded that the questionnaire is valid and reliable for measuring the construct in Peruvian university students of health sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milagros Gonzales-Miñán, Antonio Ruiz de Montoya University (Peru)

Posdoctorado en la Universidad de Valencia (España). Doctorado en Psicología y Aprendizaje por la Universidad de Zaragoza (España). Maestría en Psicología Educacional con mención en Psicología Escolar y Problemas de Aprendizaje en la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Licenciada en Educación por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Segunda Especialidad en Currículo y Metodología en Educación Inicial (PUCP), Diplomado en Asesoría de Tesis (USMP). Diplomado en Problemas de Aprendizaje por la Universidad Ricardo Palma, Especialización en Educación Ambiental en el Centro de Recursos Medioambientales de Zaragoza (España). Estancia de formación de educadores en Jerusalén (Israel). Cuenta con varios años de experiencia docente en educación universitaria. Sus líneas de investigación y principales publicaciones están relacionadas con la autoeficacia docente, la educación universitaria y las competencias digitales. Ha sido directora de la Escuela Profesional de Educación del 2015 al 2018 y directora de la Escuela de Posgrado del 2020 al 2022 en la Universidad Antonio Ruiz de Montoya. Actualmente es docente e investigadora de la misma casa de estudios.

 

José Livia-Segovia, Federico Villarreal National University (Peru)

Licenciado en Psicología por la Universidad Nacional Federico Villarreal. Doctor en Psicologíal, Magíster en Psicología Clínica. Estudios de Segunda Especialidad en Problemas de aprendizaje - Universidad Nacional Mayor de San Marcos y Estadística e Investigación en la Universidad Peruana Cayetano Heredia, Diplomado en Salud Mental en Poblaciones, Docencia e Investigación, Docencia Universitaria en Salud y Acreditación Universitaria, Gestion de la capacitacion(PUCP). Profesor Principal en la Universidad Nacional Federico Villarreal (UNFV . Editor de la Revista Peruana de Psicometría, Catedra Villarreal. Miembro del Comité Editorial de la Revista Psicología;Reflexao e Critica de la UFRS-Porto Alegre,(Brasil) Psicología: Ciência e Profissão del Consejo Federal de Psicología – Brasil, Estudos Interdisciplinares em Psicología de la Universidade Esadual de Londrina,(Brasil) y Revista de Psicología da Crianzas e do Adolescente de la Universidade Lusiada,Lisboa(Portugal), asi como de Universitas Psicologica (Colombia). Ex-Coordinador del Programa Salud Mental, Programa Salud del Escolar y del Adolescente (SEA) y Calidad de los Servicios de Salud(MINSA). Líneas de investigación:Psicometría, Salud Publica y Psicopatología Infantil, Metodología de la Investigación, Pruebas Psicológicas-Educativas y Sistemas de Información Científica. Publicaciones en Psicología.Com.(España), Avances en Medición(Colombia), Anales de Psicología(España), Preventing School Failure Preventing-USA, entre otras. Diplomatura de estudios en alta gerencia en educacion superior universitaria(CENTRUM).

References

Aesaert, K., Van Braak, J., Van Nijlen, D., & Vanderlinde, R. (2015). Primary school pupils' ICT competences: Extensive model and scale development. Computers & Education, 81, 326-344. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.021 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.021

Aguilar Cuesta, Á., Colomo Magaña, E., Colomo Magaña, A. & Sánchez Rivas, E. (2022). COVID -19 y competencia digital: percepción del nivel en futuros profesionales de la educación. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, (24), 1-14. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102 DOI: https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102

Amanda, M., García, A., Iglesias, E. Puig, P & Martínez, R. (2023). Desarrollo de habilidades digitales en América Latina y el Caribe: ¿Cómo aumentar el uso significativo de la conectividad digital? http://dx.doi.org/10.18235/0004790 DOI: https://doi.org/10.18235/0004790

Bandalos, D. L., & Finney, S. J. (2010). Factor analysis: Exploratory and confirmatory. En G. R. Hancock y R. O. Mueller (Eds.), The reviewer's guide to quantitative methods in the social sciences (pp. 93-114). Routledge.

Bernate, J., Fonseca, I., Guataquira, A., & Perilla, A. (2021). Competencias Digitales en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. Retos, (41), 309-318. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.85852 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.85852

Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente. Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Validación del cuestionario de competencia digital para futuros maestros mediante ecuaciones estructurales. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(2), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436

Cabezas, M., Casillas, S., Ferreira, M. & Teixeira, F. (2017). Validación de un instrumento para medir la competencia digital de estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, s/p. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2180 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2180

Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL] (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19.https://goo.su/IIN8

Comisión Europea (2016). The European Digital Competence Framework for Citizens. https://bit.ly/2vxeWKn

Crawford-Visbala, J., Crawford-Tiradob, L., Ortiz-Zaccaroc, Z., & Abalo, F. (2020). Assessment of Digital Competences in Communication Students across four Latin American Universities. Education in the Knowledge Society, (21), 1-14. https://doi.org/10.14201/eks.19112 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.19112

Díaz-Arce, D. & Loyola-Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120-150. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006.es DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006.es

Díaz-Vera, J., Fabara-Sarmiento, J., Ruiz-Muñoz, G., Eguez-Cevallos, C. & Torres-Martínez, D. (2022). Habilidades digitales de los estudiantes de pregrado en el manejo de herramientas informáticas durante las clases en línea. Revista Científica Ciencias Económicas y empresariales, 7(4), 3-20. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v7i1

Galcerán, I., López, J. L., Linares, M., & Torricella, R. (2022). Evaluación de las competencias digitales en un ambiente universitario. Revista Sinapsis, 1(21), 1-11. https://doi.org/10.37117/s.v21i1.657 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v21i1.657

González-Martínez, J., Esteve-Man, F., Larraz V., Espuny, C. & Gisbert, M. (2018). INCOTIC 2.0. Una nueva herramienta para la autoevalaución de la competencia digital del alumnado universitario. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, (22)4, 133-152. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8401 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8401

González-Rodríguez, C. y Urbina-Ramírez, S. (2020). Análisis de instrumentos para el diagnóstico de la competencia digital. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 9, 1-12. http://dx.doi.org/10.6018/riite.411101 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.411101

González-Rodríguez, D., Rodríguez-Esteban, A. & González-Mayorga, H. (2022). Diferencias en la formación del profesorado en competencia digital y su aplicación en el aula. Estudio comparado por niveles educativos entre España y Francia. Revista Española de Pedagogía, 80(282), 371-389. https://doi.org/10.22550/REP80-2-2022-06 DOI: https://doi.org/10.22550/REP80-2-2022-06

Gutiérrez-Castillo, J., Cabero-Almenara, J. & Estrada-Vidal, L. (2016). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital del estudiante universitario. Espacios, 38(10), 1-27. https://onx.la/47bcf

Henríquez-Coronel, P., Gisbert Cervera, M. & Fernández Fernández, I. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión del caso latinoamericano. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 137, 91-110. https://onx.la/5be27

Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., & Torres-Soto, A. (2020). Digital Competence of Future Secondary School Teachers: Differences acording to gender, age and branch of knowledge. Sustainability, (12), 1-16. https://doi.org/10.3390/su12229473 DOI: https://doi.org/10.3390/su12229473

López Presmanes, J. L., Galcerán Álvarez, I. M., Linares Álvaro, M. J., & Torricella Morales, R. G. (2022). Evaluación de las competencias digitales en un ambiente universitario. Revista Científica Sinapsis, 1(21). https://doi.org/10.37117/s.v21i1.657 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v21i1.657

Luna-Villanueva, M., & Canto-Herrera, P. J. (2021). ¿Cómo estamos evaluando la alfabetización digital? Una revisión sistemática de los instrumentos utilizados para evaluar las competencias digitales básicas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(5), 114–128. https://goo.su/hHzUb

Martzoukou, K., Fulton, C., Kostagiolas, P., & Lavranos, C. (2020). A study of higher education students' selfperceived digital competences for learning and everyday life online participation. Journal of documentation, 76(6), 1413-1458. https://doi.org/10.1108/JD-03-2020-0041 DOI: https://doi.org/10.1108/JD-03-2020-0041

Melo-Morin, J. & Ahumada Cervantes, M. A. (2020). Importancia de las competencias digitales en los alumnos de nivel medio superior. Revista Teoría Educativa, 4(12), 28-33 https://doi.org/10.35429/JET.2020.4.12.28.33 DOI: https://doi.org/10.35429/JET.2020.4.12.28.33

Ministerio de Educación de Chile (2013). Matriz de Habilidades TIC para el Aprendizaje. https://goo.su/xLm7oty

Ministerio de Educación y Formación Profesional de España [MEFP]. (2023, 28 de febrero.). Competencia Digital. https://lc.cx/ddLvwF

Montoro, A., Hinojo, M. A. & Sola, J. M. (2016). Diseño y Validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la Educación Superior Española. Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 39-56. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.03

Nóbile, C.I. & Gutiérrez Porlán, I. (2022). Dimensiones e instrumentos para medir la competencia digital en estudiantes universitarios: una revisión sistemática. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (81), 88-104. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2599 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2599

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2019). El trabajo de la OCDE sobre educación y competencias. https://lc.cx/n1OiiG

Pérez-Navío, E., Ocana-Moral, M. T., & Martinez-Serrano, M. D. (2021). University Graduate Students and Digital Competence: Are Future Secondary School Teachers Digitally Competent? Sustainability, 1-14. https://doi.org/10.3390/su13158519 DOI: https://doi.org/10.3390/su13158519

Rentería, H. (2021). Competencias digitales de los estudiantes universitarios en Ecuador. Polo del Conocimiento, 6(11), 788-807

Romero-Sánchez, D. & Barrios, D. (2022). Technological Acceptance of Virtual Platforms in University Students: An Analysis in Times of Pandemic, Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 17 (1), 17–20. https://doi.org/10.1109/RITA.2022.3149782 DOI: https://doi.org/10.1109/RITA.2022.3149782

Romero-Sánchez, D. & Barrios, D. (2023). Modelo de ecuaciones estructurales para la evaluación de competencias tecnológicas en estudiantes universitarios, TecnoLógicas, 26(56), s/p. https://doi.org/10.22430/22565337.2470 DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.2470

Rumiche, R., Matas, A. & Ríos, J. (2020). Competencias digitales de estudiantes de la Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo (Perú). Espacios, 41(9), 1-10

Saltos, R., Novoa-Hernández, P. & Serrano, R. (2019). Evaluación de la presencia de competencias digitales en las Instituciones de Educación Superior en América Latina. Revista Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información, E21, 23-36.

Unesco (2019). Sentar las bases de un aprendizaje equitativo para todos a lo largo de toda la vida. Estrategia a plazo medio 2014-2021. Patrimonio: Economía cultural y educación para la paz, 11(2), 1-24 https://lc.cx/EZfc0p

Verdú-Pina, M., Lázaro-Cantabrana, J. L., Grimalt-Álvaro, C. & Usart, M. (2023). El concepto de competencia digital docente: revisión de la literatura. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25, e11, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e11.4586 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2023.25.e11.4586

Yucra, Y., Quispe, N., Mamani, L., Quispe, B., Quispe, E., Quiñones, J., Yupanqui, C. & Pacompia, E. (2023). Evaluación de la competencia digital en estudiantes de salud y su impacto en la formación del siglo XXI. En O. Barbosa, M. da Silva, P. da Silva & F. Ferreira (Eds.), Ciencias Biológicas y de la salud: Integrando conocimientos en distintos contextos (pp. 182-194). https://doi.org/10.37885/231014841 DOI: https://doi.org/10.37885/231014841

Zhao, Y., Sánchez-Gómez, M. C., Pinto-Llorente, A. M., & Zhao, L. (2021). Digital Competence in Higher Education: Students' Perception and Personal Factors. Sustainability, (13), 1-17. https://doi.org/10.3390/su132112184 DOI: https://doi.org/10.3390/su132112184

Zuñiga, M. & Brenes, M. (2011). Estándares de Desempeño de estudiantes en el aprendizaje con tecnologías digitales. https://lc.cx/IZQ4f0

Published

27-03-2025

How to Cite

Común-Gutiérrez, D., Gonzales-Miñán, M., & Livia-Segovia, J. (2025). Psychometric properties of the digital competences questionnaire in Peruvian university students. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (91), 339–356. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3477