Strategies for the Integration of Technologies in Private Educational Institutions of Guayaquil, Ecuador: A Multidimensional Analysis
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3383Keywords:
educational technology, digital competence, pedagogical innovation, access to informationAbstract
This article examines the strategies and in the integration of technologies in private educational institutions in Guayaquil, aiming to define criteria and guidelines for their effective implementation, focusing on technological infrastructure, teachers' digital competence, and pedagogical proposals. Methodologically, a mixed approach was used, combining the analysis of academic literature and surveys conducted with administrators from the studied educational units. Publications from the last five years were reviewed, and structured surveys were applied to evaluate technological infrastructure, teacher preparation, and the integration of technology into pedagogical processes. The findings reveal that although there is a commitment to adopting technology, significant variations in the quality of infrastructure and teacher training represent major challenges. The effectiveness of TICs is limited by deficiencies in connectivity and access to advanced devices, as well as the need to improve digital competence among teachers. The study concludes that successful technological integration requires effective management, constant updates of technological resources, and a pedagogical approach that encourages critical and creative use of technologies. It underscores the importance of policies supporting continuous teacher training in digital competencies and the development of adequate infrastructure to maximize the educational benefits of TICs.
Downloads
References
Acosta, A. D. (2019). Oportunidades de aprendizaje a través de las TIC desde la perspectiva de las TAC. Eduser (Lima), 6(2), 94-105. doi:https://doi.org/10.18050/eduser.v6i2.2308 DOI: https://doi.org/10.18050/eduser.v6i2.2308
Campoverde, D. P. (2020). Impacto e inclusión de las TIC en los estudiantes de educación básica, retos, alcance y perspectiva. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 122, 1-15. Obtenido de https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ced/article/download/690/676
Capéans, D. B. (2021). La competencia digital docente en educación superior: Estado del arte en España y Latinoamérica. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21(2), 267-282. doi:https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.20837 DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.20837
Cárdenas, I. R. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Educación y tecnología, (3), 190-206. Obtenido de http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/134
Chacín, A. J. (2022). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de ciencias sociales, 26(3), 98-117. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7565470
Cobos Velasco, J. C. (2021). La familia y la comunicación a través de las TIC en época de Pandemia COVID-19. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(20), 50-69. doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i20.252 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i20.252
Cortes, C. T. (2020). Tipologías de uso educativo de las Tecnologías de la Información y Comunicación: una revisión sistemática de la literatura. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (71), 16-34. doi:https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1489 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1489
Cortés, S. V. (2022). Validation of an instrument to measure perceptions of digital competences in teachers. [VALIDACIÓN DE INSTRUMENTO PARA MEDIR PERCEPCIONES DE COMPETENCIAS DIGITALES EN DOCENTES]. Human Review.International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 11. doi:https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4250 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4250
Cruz Saborío, L. (2022). COVID-19 y su impacto como acelerador del e-learning y tecnologías educativas. Obtenido de http://dspace.ulead.ac.cr/repositorio/handle/123456789/172
Cuban, L. (2002). Enseñanza y aprendizaje en la universidad investigadora. Uni-pluriversidad, 2(3), 67-72. doi:https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.12236
Cueva Gaibor, D. A. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Conrado, 16(74), 341-348. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000300341&script=sci_arttext
Del Águila Ríos, Y. C. (2019). Creatividad y tecnologías emergentes en educación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 527-534. doi:https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1529 DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1529
Garnier, L. (10 de JULIO de 2022). Volver a la escuela luego del COVID-19: ¿por qué no un regreso al futuro? . Obtenido de Blog de educación del Banco Interamericano de Desarrollo.: https://blogs.iadb.org/educacion/es/volver-a-la-escuela-luego-del-covid-19-nueva-educacion-futuro/
Gómez, H. E. (2021). Gestión del cambio en organizaciones educativas pospandemia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(93), 178-191. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/290/29066223012/29066223012.pdf DOI: https://doi.org/10.52080/rvg93.13
Gonzaga, B. R. (2021). Inteligencia de negocios para la toma de decisiones: Un enfoque desde la dirección estratégica de instituciones educativas. Revista Scientific, 6(19), 295-312. doi:https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.19.15.295-312 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.19.15.295-312
Guerrero Jirón, J. R. (2020). Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de Covid-19 en la Educación Superior. Conrado, 16(77), 338-345. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000600338&script=sci_arttext
Gutiérrez, L. &. (2007). Desarrollo de habilidades sociales en el ámbito escolar. Psicología y Salud, 9(2), 191-201. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/prts/v9n17/2007-3607-prts-9-17-00007.pdf
Lara, G. S. (2019). . El desarrollo del hardware para la realidad virtual. RISTI-Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (31), 106-117. doi:https://doi.org/10.17013/risti.31.106-117 DOI: https://doi.org/10.17013/risti.31.106-117
liRa PéRez, R. (2013). Los adolescentes y el uso social de las TIC. Revista UNAM, 3. Obtenido de https://revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/download/44594/40281/0
Mendoza Vega, C. &. (2020). Actitudes de los docentes en el uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la práctica pedagógica de una institución de educación superior privada de la ciudad de Lima, 2019. Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.12867/3193
Mogollón Rojas, M. F. (2018). Gestión de las tecnologías educativas y la mejora de las competencias de los estudiantes del Instituto Superior Tecnológico TEC-2016. Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.13080/4355
Morante Burgos, M. M. (2022). Estudio comparativo de las Tecnologías Tic y Tac en la educación. (Bachelor's thesis, Babahoyo: UTB-FAFI. 2022).
Naciones Unidas, O. (2022). El Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2022. División de Estadística de las Naciones Unidas. Obtenido de https://unstats.un.org/sdgs/report/2022/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2022_Spanish.pdf
Olivar, A. J. (2022). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) y su impacto en la educación del siglo XXI. Revista negotium, (7), 21-46.
Papert, S. &. (20002). Situar el construccionismo. Alajuela: INCAE.
Pereira, V. A. (2023). TEACHING-LEARNING RELATIONSHIPS IN THE CONTEXT OF POST-COVID-19 HYBRID EDUCATION. [LAS RELACIONES ENSEÑANZA-APRENDIZAJE EN EL CONTEXTO DE LA EDUCACIÓN HÍBRIDA POST-COVID-19]. Revista De Gestao Social e Ambiental, 17(1). doi:https://doi.org/10.24857/rgsa.v17n1-001 DOI: https://doi.org/10.24857/rgsa.v17n1-001
Pérez, D. S., Mitrany, V. O., Valdés, Y. D., & López, L. E. (2021). Planeación y Planificación estratégica en comunicación educativa. Un estudio de caso en el contexto comunitario. AlfaPublicaciones, 3(2.1), 113-137. doi:https://doi.org/10.33262/ap.v3i2.1.53 DOI: https://doi.org/10.33262/ap.v3i2.1.53
Pinto, G. &. (2021). Determinar la necesidad de capacitación en el uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones para la formación docente , 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 169-181. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7897553 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2021.1.426
Puga, R. U. (2022). Autoaprendizaje mediado por las TIC. Estudio de caso: alumnado de la maestría en educación. Edutec. ,. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 272-286. doi:https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.1993 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.1993
Recalde Sánchez, J. C. (2023). Propuesta de mejora de la utilización de las TIC por los docentes, Unidad Educativa "Daniel Pasquel". Obtenido de https://hdl.handle.net/20.500.12892/864
Reyes, K. A. (2020). Aprendizaje colaborativo en línea y aprendizaje autónomo en la educación a distancia. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo,5(3), 95-100. Obtenido de https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/download/267/292
Salazar, C. V. (2020). Características de un Docente Innovador: Siete claves para una buena práctica docente. Revista Scientific, 5(18), 254-275. doi:https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.13.254-275 DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.13.254-275
Segovia-García, N. (2023). Infrastructure needed to facilitate quality online higher education. [INFRAESTRUCTURA NECESARIA PARA FACILITAR UNA EDUCACIÓN SUPERIOR ONLINE DE CALIDAD]. Human Review.International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades,17(5). doi:https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4769 DOI: https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4769
Sosa Díaz, M. J. (2022). Hacia una educación digital. Modelos de integración de las TIC en los centros educativos, Revista mexicana de investigación educativa, 27(94), 939-970. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662022000300939&script=sci_arttext
Torres, M. I. (2021). Aportes para una apropiación crítica de conocimientos y usos de hardware y software de programación y robótica en la educación para la primera infancia de Argentina (Master's thesis). Obtenido de http://hdl.handle.net/11086/23970
Torres-Hernández, N. P.-A. (2019). Intervención y evaluación con tecnologías de la competencia en seguridad digital. Digital Education Review,111-129. doi:https://doi.org/10.1344/der.2019.35.111-129 DOI: https://doi.org/10.1344/der.2019.35.111-129
Ureta, L. &. (2020). Las TAC en la construcción de conocimiento disciplinar: una experiencia de aprendizaje con estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (26), 100-109. Obtenido de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-99592020000200012&script=sci_abstract&tlng=en DOI: https://doi.org/10.24215/18509959.26.e11
Villagómez, P. L. (2019). Generación de valor en la gestión educativa. Tendencias y estado actual en la REDE. Ecuador. Revista Espacios, 40(9), 1-13. Obtenido de https://www.revistaespacios.com/a19v40n09/a19v40n09p02.pdf
Villota García, S. C. (2019). Uso del internet como base para el aprendizaje. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (mayo). Obtenido de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/05/internet-aprendizaje.zip
Zhizhingo, Y. V. (2020). Plataformas Virtuales: retos y perspectivas a partir de Docentes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(5), 233-249. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codi DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v5i5.1041
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)