Social networks and mobile learning in Physical Education: Creating design principles collaboratively

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3191

Keywords:

Design Based Research, Physical Education, Educational Technology, Secondary Education, mobile applications, social networks

Abstract

Physical Education should focus on the development of the student's physical, cognitive, social, and affective domains, using, among others, the potential of active methodologies and the use of technological resources. To this end, there must be design principles that guide the pedagogical-digital strategies to be implemented by teachers in the area. The aim of this study is the creation of these principles through the collaboration of teachers and students through a collaborative intervention project that took place in a real classroom context. The research method corresponds to Design-Based Research, appropriate to the integration of digital resources and the collaboration with ten participating teachers in a three-year iterative process for the design, implementation, and evaluation of this educational intervention. The participating teachers teach 17 groups of Secondary Education at the 4th ESO and 1st Baccalaureate levels (a total of 372 students, 189 girls and 184 boys). The results of this study show a series of design principles for implementing pedagogical-digital strategies related to virtual teaching-learning environments specific to Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, (47), 73-88. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05

Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes. Journal of school health, 76(8), 397-401. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x

Beni, S., Fletcher, T. y Chróinín, D. N. (2019). Using features of meaningful experiences to guide primary physical education practice. European Physical Education Review, 25(3), 599-615. https://doi.org/10.1177%2F1356336X18755050 DOI: https://doi.org/10.1177/1356336X18755050

Braun, V. y Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative research in sport, exercise and health, 11(4), 589-597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806 DOI: https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806

Cabero, J. y Llorente, M.C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22. https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/206

Cabero, J. (2016). ¿Qué debemos aprender de las pasadas investigaciones en Tecnología Educativa? RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 23-33. https://doi.org/10.6018/riite/2016/256741 DOI: https://doi.org/10.6018/riite/2016/256741

Cañizares, J.M. y Carbonero, C. (2018). Las TIC en la escuela actual: Nuevas metodologías didácticas en Educación Física. Wanceulen.

Carpenter, J. P. y Linton, J. N. (2018). Educators' perspectives on the impact of Edcamp unconference professional learning. Teaching and Teacher Education, 73, 56-69. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.03.014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.03.014

Casey, A. y Fernández-Río, J. (2019). Cooperative learning and the affective domain. Journal of Physical Education, Recreation y Dance, 90(3), 12-17. https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1559671 DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1559671

Casey, A., Goodyear, V.A. y Armour, K. M. (2017). Rethinking the relationship between pedagogy, technology and learning in health and physical education. Sport, education and society, 22(2), 288-304. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1226792 DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1226792

Castañeda, L., Salinas, J. y Adell, J. (2020). Hacia una visión contemporánea de la Tecnología Educativa. Digital Education Review, 37, 240-268. https://raco.cat/index.php/DER/article/view/375035 DOI: https://doi.org/10.1344/der.2020.37.240-268

Contreras, O. y Gutiérrez, D. (2017). El Aprendizaje Basado en Proyectos en Educación Física. INDE.

De Benito, B. y Salinas, J. M. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 44-59. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631 DOI: https://doi.org/10.6018/riite2016/260631

Díaz-Barahona, J. (2020). Retos y oportunidades de la tecnología móvil en la educación física. Retos, (37), 763-773. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.68851

Fernández-Río, J., de las Heras, E., González, T., Trillo, V. y Palomares, J. (2020). Gamification and physical education. Viability and preliminary views from students and teachers. Physical Education and Sport Pedagogy, 25(5), 509-524. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1743253 DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1743253

Goodyear, V. A., Parker, M. y Casey, A. (2019). Social media and teacher professional learning communities. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 421-433. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1617263 DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1617263

Gros, B. y Durall, E. (2020). Retos y oportunidades del diseño participativo en tecnología educativa. Revista electrónica de Tecnología Educativa, 74, 12-24. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1761 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1761

Hew, K.F., Min, L., Tang, Y., Jia, C. y Lo, C.K. (2019). Where is the "theory" within the field of educational technology research? British Journal of Educational Technology, 50(3), 956-971. http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12770 DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12770

Jailobaev, T., Jailobaeva, K., Baialieva, M., Baialieva, G. y Asilbekova, G. (2021). WhatsApp Groups in Social Research: New Opportunities for Fieldwork Communication and Management. Bulletin de Methodologie Sociologique, 49, 60-82. https://doi.org/10.1177/0759106320978337 DOI: https://doi.org/10.1177/0759106320978337

López-Pastor, V. M., González, M. y Barba, J.J. (2005). La participación del alumnado en la evaluación: la autoevaluación, la coevaluación y la evaluación compartida. Tándem Didáctica de la Educación Física, (17), 21-37. http://hdl.handle.net/11162/21846

Martínez, F. (2016). Sentado en el andén. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 17-22. https://doi.org/10.6018/riite/2016/258131 DOI: https://doi.org/10.6018/riite/2016/258131

Martínez-Gómez, D., Martínez-de-Haro, V., Pozo, T., Welk, G. J., Villagra, A., Calle, M. E., Marcos, A. y Veiga, O. L. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista Española de Salud Pública, 83(3), 427-439. https://medes.com/publication/49759 DOI: https://doi.org/10.1590/S1135-57272009000300008

McKenney, S. y Reeves, T.C. (2012). Conducting Educational Design Research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203818183 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203818183

Miles, M. y Huberman, A.M. (1984). Qualitative data analysis. A source book of new methods. Sage.

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x DOI: https://doi.org/10.1177/016146810610800610

Monguillot, M., González, C. y Guitert, M. (2015). Diseño de situaciones de aprendizaje mediadas por TIC en Educación Física. Revista Iberoamericana de Educación, 68(2), 63-82. https://doi.org/10.35362/rie682185 DOI: https://doi.org/10.35362/rie682185

Moreno, H., Cuevas, R., Pulido, J.J. y García, T. (2015). Influencia de una aplicación de telefonía móvil de entrenamiento sobre las necesidades psicológicas y la motivación autodeterminada en escolares. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(2), 71-78. https://revistas.um.es/cpd/article/view/233831 DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232015000200008

Moreno-Murcia, J. A., Zomeño, T., Marín, L. M., Ruiz, L. M. y Cervelló, E. (2013). Percepción de utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de educación, 362, 380-401. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-165

Østerlie, O. y Kjelaas, I. (2019). The perception of adolescents' encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education. Frontiers in Education, 4,(114). https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00114 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00114

Papastergiou, M., Natsis, P., Vernadakis, N. y Antoniou, P. (2021). Introducing tablets and a mobile fitness application into primary school physical education. Education and Information Technologies, 26(1), 799-816. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10289-y DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-020-10289-y

Peláez, E.M. y Vernetta, M. (2021). La expresión corporal desde casa a través de las TIC en Educación Secundaria Obligatoria. Lecturas: Educación Física y Deportes, 26(277), 152-172. https://doi.org/10.46642/efd.v26i277.2322 DOI: https://doi.org/10.46642/efd.v26i277.2322

Prendes, M. P., Solano, I. M., Serrano, J. L., González, V. y Román, M. M. (2018). Entornos Personales de Aprendizaje para la comprensión y desarrollo de la Competencia Digital: análisis de los estudiantes universitarios en España. Educatio Siglo XXI, 36(2), 115-134. http://dx.doi.org/10.6018/j/333081 DOI: https://doi.org/10.6018/j/333081

Pulido, J. J., Sánchez, D., Sánchez, P. A., González, I. y García, T. (2016). Proyecto MOVIL-ÍZATE: Fomento de la actividad física en escolares mediante las Apps móviles. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (30), 3-8.https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34258

Quennerstedt, M. (2019). Healthying physical education-on the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705 DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705

Reeves, T. C. (2006). Design research from the technology perspective. En J. V. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney y N. Nieveen (Eds.), Educational design research (pp. 86-109). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203088364 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203088364

Rivera-Pérez, S., León-del-Barco, B., Fernández-Río, J., González-Bernal, J. J. y Iglesias, D. (2020). Linking Cooperative Learning and Emotional Intelligence in Physical Education: Transition across School Stages. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5090. https://doi.org/10.3390/ijerph17145090 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17145090

Sánchez-Vera, M.M. (2023). Los desafíos de la Tecnología Educativa. RiiTE. Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 14, 1-5. https://doi.org/10.6018/riite.572131 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.572131

Super, S., Verkooijen, K. y Koelen, M. (2021). A salutogenic perspective on sport-for-development research. Social Science y Medicine, 268, 113376. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113376 DOI: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113376

Sancho, J.M., Alonso, C. y Sánchez, J. A. (2018). Miradas retro-prospectivas sobre las Tecnologías Educativas. Educatio Siglo XXI, 36 (2), 209-228. http://dx.doi.org/10.6018/j/333051 DOI: https://doi.org/10.6018/j/333051

Sargent, J. y Casey, A. (2020). Flipped learning, pedagogy and digital technology: Establishing consistent practice to optimise lesson time. European Physical Education Review, 26(1), 70-84. https://doi.org/10.1177%2F1356336X19826603 DOI: https://doi.org/10.1177/1356336X19826603

Sobejano, M., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A. y Hernando, A. (2016). La implicación del alumnado de educación física a través del uso de las redes sociales en el aula. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales (24), 73-81. https://bit.ly/3IGNQ9s

Valverde-Berrocoso, J. (2016). La investigación en Tecnología Educativa y las nuevas ecologías del aprendizaje: Design-Based Research (DBR) como enfoque metodológico. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 60-73. https://doi.org/10.6018/riite/2016/257931 DOI: https://doi.org/10.6018/riite/2016/257931

Victoria, C. (2020). Herramientas TIC para la gamificación en Educación Física. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (71), 67-83. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1453 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1453

Wang, F. y Hannafin, M.J. (2005) Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research y Development, 53(5), 5-23. http://dx.doi.org/10.1007/BF02504682 DOI: https://doi.org/10.1007/BF02504682

Zimmerman, B. J. y Schunk, D. H. (2011). Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. Routledge.

Published

30-09-2024

How to Cite

Montiel-Ruiz, F. J., Calderón, A., Sánchez-Vera, M. del M., & Solano-Fernández, I. M. (2024). Social networks and mobile learning in Physical Education: Creating design principles collaboratively. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (89), 190–209. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3191