Hacker education and media and information literacy: new alliances between university students and plagiarism on the Internet

Authors

  • Jesús Cuevas Salvador University of Zaragoza (Spain)

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2641

Keywords:

Media and information literacy, Alliances, Copy and paste, Hacker, Alliances, Action research

Abstract

To face the problem of plagiarism on the Internet, the research objective is defined: activate the hacker attitude through media and information literacy (AMI) skills to establish alliances with the copy and paste technique in the comprehension and creation process. of contents on the 2030 Agenda, in the students of the Master's Degree in Teachers during the 2021-2022 academic year. The non-probabilistic sample, made up of 60 students. The action research methodology, quasi-experimental, qualitative approach, with an exploratory purpose on the hacker attitude in the classroom and confirmatory when measuring learning. In the content analysis of the initial survey and the final projects, 55% of the students show activism for sustainable development, 75% have managed to process information from the Internet and 60% have faced plagiarism from the information sources consulted. . The alliances between the hacker attitude, the AMI skills and the copy and paste technique have contributed to train students to become aware of the emotions that must be derived in the construction of critical thinking, to convert the cognitive process of understanding into new sources of knowledge. satisfaction that drive the hacker initiative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea-Díaz, G., Reig, R., & Mancinas-Chávez, R. (2020). UNESCO's Media and Information Literacy curriculum for teachers from the perspective of Structural Considerations of Information. [Currículo de Alfabetización Mediática e Informacional de la UNESCO para profesores desde la perspectiva de la Estructura de la Información]. Comunicar, 62, 103-114. https://doi.org/10.3916/C62-2020-09

Alirio Bastidas, J. (2019). Fundamentos para la redacción de los objetivos en los trabajos de investigación de pregrado. Mextesol Journal, 43 (1), 1-8. https://bit.ly/3NVUkmP

American Psychological Association. (2020). (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000

Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Narcea.

Bórquez Polloni, B. y Lopicich Catalán, B (2017). La dimensión bioética de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). RBD. Revista de Bioética y Derecho, 41, 121-139

Cebrián-Robles, V.; Raposo-Rivas, M.; Cebrián-de-la-Serna, M. y Sarmiento-Campos, J.A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1, 21(2), 105-129. https://doi.org/10.5944/educxx1.20062

Centro de Investigaciones Sociológicas [CIS]. (2019). Estudio nº 3238. Avance de resultados. Barómetro enero 2019. http://datos.cis.es/pdf/Es3238mar_A.pdf

Comisión Europea. (2018). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las regiones. La lucha contra la desinformación en línea: un enfoque europeo. COM (2018) 236 final. https://bit.ly/3uBiYlI

Dougherty, D., y Conrad, A. (2017). Free to Make: How the Maker Movement is Changing Our Schools, Our Jobs, and Our Minds. ‎ReadHowYouWant.

Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

Estrada Montenegro, E. (2016). Copiando & Pegando (Los saberes necesarios en la era digital nº 2). CEED

Estupiñan Meneses, J. A. (2019). Desarrollo de habilidades en pensamiento Crítico y Científico mediante representaciones iconográficas. Revista Científica, 379–387. DOI: https://doi.org/10.14483/issn.2344-8350

Garcia Aguado, A. y Álvarez Canovas, I. (2019). Educación Hacker: una expresión emergente de la pedagogía crítica para la sociedad red. Revista Teias (Edição Especial): Educação ativista na cibercultura: experiências plurais, 20, 167-183. https://doi.org/10.12957/teias.2019.43375

Goyenechea, E. (2022). La Categoría de performance en Hannah Arendt. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 11(2), 1–18. https://doi.org/10.37467/gkarevhuman.v11.3179

Harari, Y. N. (2019). De animales a dioses: Breve historia de la humanidad. Debate.

Herranz, JM., y García, S. (2021): La comunicación de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en las organizaciones de la Economía Social, CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 101, 165-191. DOI: 10.7203/CIRIEC-E.101.18393.

Latorre, A. 2003. La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Levy, S. (2010). Hackers: Heroes of the Computer Revolution. ‎ O'Reilly Media.

López Díaz, E.K. y Lizcano Reyes, R.N. (2022). Flexibilizar el proceso de enseñanza y aprendizaje en una universidad online. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 182-198. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2453

López-Romero, L. y Aguaded-Gómez, M. (2015). Teaching media literacy in colleges of education and communication. [La docencia sobre alfabetización mediática en las facultades de educación y comunicación]. Comunicar, 44, 187-195. https://doi.org/10.3916/C44-2015-20

Naciones Unidas [ONU]. (2015). Transformar nuestro mundo: la agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Ökmen, Y. E. (2019). Nuevas narrativas de medios y visualización como alternativa a los medios tradicionales: muestra de Youtuber Barış Özcan . VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review/Revista Internacional De Cultura Visual, 1, 17–22. https://doi.org/10.37467/gka-visualrev.v1.1751

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe Delors. Santillana.

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2011). Alfabetización mediática e informacional: currículum para profesores. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000216099

Osnaya Baltierra, S. (2020). Letragrafía: Síntesis y comunicación visual. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 7(1), pp. 27–37. https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v7.2285

Paricio, J. (2019). La calidad de lo que el estudiante hace: aprendizaje activo y constructivo. En J. Paricio, A. Fernández y I, Fernández (Eds.), Cartografía de la Buena docencia universitaria. Un marco para el desarrollo del profesorado basado en la investigación (pp.57-88). Narcea.

Román-San-Miguel, A., Sánchez-Gey Valenzuela, N., y Elías Zambrano, R. (2022). Los profesionales de la información y las fake news durante la pandemia del covid-19. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 155, 131–149. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1312

Ruffino, j., y Santos, M. (2015). Identidad semántica del docente universitario en el mundo-de-vida digital. Nuevas claves para acceder de la información al conocimiento. Revista de ciencias de la educación, 45, 120-129.

Santos Martínez, C. J. (2014). Educación Mediática e Informacional en el contexto de la actual Sociedad del Conocimiento. Historia y Comunicación Social, 18, 781-794. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44365

Scolari, C.I. (2019). Narrativas transmedia, nuevos alfabetismos y prácticas de creación textual. Conflictos y tensiones en la nueva ecología de la comunicación. Lectoescritura digital, 45-51. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

Solano, D. (2008). Estrategias de comunicación y Educación para el Desarrollo Sostenible. Oficina Regional de Educación de la Unesco para América latina y el Caribe. https://bit.ly/3Pgjw8t

Published

29-12-2022

How to Cite

Cuevas Salvador, J. (2022). Hacker education and media and information literacy: new alliances between university students and plagiarism on the Internet. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (82), 29–44. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2641

Issue

Section

Special issue: Hacker spirit. Empowering digital citizens