Relationship between purposes of use of digital competences and variables related to Chilean student teachers
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2557Keywords:
Digital competence, DIGCOMP, teacher training, higher education, ChileAbstract
The development of digital competences in higher education students is highly mediated by their personal experiences. This study aims to analyze the frequency of academic, entertainment, social and economic digital technologies uses in student teachers according to four variables: type of digital competence, sex, years in the student teacher program and failure of subjects. A total number of 615 student teachers from two Chilean universities answered a questionnaire that measures five digital competences (taken from DigComp) in every of four uses already mentioned. Analysis of variance mainly showed an inverse relationship between the complexity of competences and the frequency of their use. Women reported a higher academic use and a lower entertainment use than men. Moreover, students with one or two years in the program reported lower academic, social and economic uses. The observed inverse relationship between the complexity of the competences and the frequency of economic and entertainment uses was more robust among the students who had not failed any subjects. The results contribute to a better understanding of the relationship between purposes of use, their frequency of use and the development of digital competences.
Downloads
References
Ascencio, P., Garay, M., & Seguic, E. (2016). Formación inicial docente (FID) y tecnologías de la información y comunicación (TIC) en la Universidad de Magallanes – Patagonia Chilena. Digital Education Review, (30), 123-134. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/15130
Ayala-Perez, T., & Joo-Nagata, J. (2019). The digital culture of students of pedagogy specialising in the humanities in Santiago de Chile. Computers & Education, 133, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.01.002
Blank, G., & Groselj, D. (2014). Dimensions of Internet use: Amount, variety, and types. Information, Communication & Society, 17(4), 417-435. https://doi.org/10.1080/1369118X.2014.889189
Cabero, J., & Marín, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Comunicar, 21(42), 165-172. https://doi.org/10.3916/c42-2014-16
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (EUR 28558). https://doi.org/10.2760/38842
Çebi, A., & Reisoğlu, İ. (2020). La competencia digital: Un estudio desde la perspectiva de los futuros docentes en Turquía. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 9(2), 294-308. https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.583
Cerda, C., Huete-Nahuel, J., Molina-Sandoval, D., Ruminot-Martel, E., & Saiz, J. L. (2017). Uso de tecnologías digitales y logro académico en estudiantes de pedagogía chilenos. Estudios Pedagógicos, 43(3), 119-133. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300007
Cerda, C., León, M., Saiz, J. L., & Villegas, L. (2022). Propósitos de uso de tecnología digitales en estudiantes de pedagogía: Construcción de una escala basada en competencias digitales. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 64, 7-25. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93212
Cerda, C., & Saiz, J. L. (2018). Aprendizaje autodirigido del saber pedagógico con tecnologías digitales: Generación de un modelo teórico en estudiantes de pedagogía chilenos. Perfiles Educativos, 40(162), 138-157. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.162.58756
Cerda, C., Saiz, J. L., Villegas, L., & León, M. (2018). Acceso, tiempo y propósito de uso de tecnologías digitales en estudiantes de pedagogía chilenos. Estudios Pedagógicos, 44(3), 7-22. https://doi.org/10.4067/s0718-07052018000300007
Claro, M., & Jara, I. (2020). The end of Enlaces: 25 years of an ICT education policy in Chile. Digital Education Review, 37, 96-108. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/30669
Cuencia, A., Álvarez, M., Ontaneda, L., Ontaneda, E., & Ontaneda, S. (2021). La taxonomía de Bloom para la era digital: Actividades digitales docentes en octavo, noveno y décimo grado de Educación General Básica (EGB) en la habilidad de «Comprender». Revista Espacios, 42(22), 11-25. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n11p02
Fernández, J. C., Fernández-Morante, M. C., Cebreiro, B., Soto-Carballo, J., Martínez-Santos, A.-E., & Casal-Otero, L. (2020). Competencias y actitudes para el uso de las TIC de los estudiantes del grado de maestro de Galicia. Publicaciones, 50(1), 103-120. https://doi.org/10.30827/publicaciones.V50i1.11526
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2788/52966
Flores-Lueg, C., & Roig-Vila, R. (2019). Factores personales que inciden en la autovaloración de futuros maestros sobre la dimensión pedagógica del uso de TIC. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 151-171. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.345
Flores, C., & Roig, R. (2017). Gender and its impact on pedagogy students' self-perceived digital competence. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation (8), 79–96. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2429
Garrido, J., Contreras, D., & Miranda, C. (2013). Análisis de la disposición pedagógica de los futuros profesores para usar las TIC. Estudios Pedagógicos, 39(Especial), 59-74. https://doi.org/10.4067/s0718-07052013000300005
Garrido, J. M., Gros, B., Rodríguez, J., Silva, J., & Nervi, H. (2008). Más allá de laptops y pizarras digitales: La experiencia chilena de incorporación de TIC en la formación inicial de docentes. Revista Calidad de la Educación, (29), 196-209. https://doi.org/10.31619/caledu.n29.193
Girón-Escudero, V., Cózar-Gutiérrez, R., & González-Calero, J. A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, 22(3), 193-218. https://revistas.um.es/reifop/article/view/373421
Hinostroza, J. E., Hepp, P., & Cox, C. (2009). Policies and practices on ICT in education in Chile: Enlaces. En T. Plomp, R. E. Andersen, N. Law, & A. Quale (Eds.), Cross-National Information and Communication Technology: Policies and Practices in Education (pp. 153-170). Information Age Publishing.
Jiménez-Hernández, D., González-Calatayud, V., Torres-Soto, A., Martínez, A., & Morales, J. (2020). Digital competence of future secondary school teachers: Differences according to gender, age, and branch of knowledge. Sustainability, 12(22), Article 9473. https://doi.org/10.3390/su12229473
Kiss, D., & Castro, E. (2005). Interacción comunicativa con la tecnología informática. Comunicar, 24, 143-149. https://doi.org/10.3916/C24-2005-21
Labbé, C., López-Neira, L., Saiz, J. L., Vinet, E. V., & Boero, P. (2019). Uso de TIC en estudiantes universitarios chilenos: Enfoque desde la adultez emergente. Pensamiento Educativo, 56(2), 1-14. http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/24389
Lluna, S., & Pedreira, J. (Eds.). (2017). Los nativos digitales no existen. Deusto.
López, J., Pozo, S., Morales, M., & López, E. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (67). https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327
Morales, A., Zacatenco, J., Luna, M., García, R., & Hidalgo, C. (2020). Acceso y actitud del uso de Internet entre jóvenes de educación universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(1). https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1174
Palfrey, J., & Gasser, U. (2008). Born digital: Understanding the first generation of digital natives. Basic Books.
Pascual, M. A., Ortega-Carrillo, J. A., Pérez-Ferra, M., & Fombona, J. (2019). Competencias digitales en los estudiantes del grado de maestro de educación primaria. El caso de tres universidades españolas. Formación Universitaria, 12(6), 141-150. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600141
Rizza, C. (2014). Digital competences. En A. C. Michalos (Ed.), Encyclopedia of quality of life and well-being research (pp. 1614 - 1619). Springer.
Rodríguez, J., & Silva, J. (2006). Incorporación de las TIC en la formación inicial docente. El caso chileno. Innovación Educativa, 6(32), 19-35. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421198003
Ruiz, C. (2016). Perfil de uso del teléfono móvil e internet en una muestra de universitarios españoles: ¿Usan o abusan? Bordón: Revista de Pedagogía, 68(3), 131-145. https://doi.org/10.13042/bordon.2016.68307
Silva-Quiroz, J. E., Abricot-Marchant, N., Aranda-Faúndez, G., & Rioseco-País, M. (2022). Diseño y validación de un instrumento para evaluar competencia digital en estudiantes de primer año de las carreras de educación de tres universidades públicas de Chile. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (79), 319-335. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2333
Silva, J. (2012). Estándares TIC para la formación inicial docente: Una política pública en el contexto chileno. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(7). https://doi.org/10.14507/epaa.v20n7.2012
Silva, J., Gros, B., Garrido, J., & Rodríguez, J. (2008). Propuesta de estándares TIC para la formación inicial docente. En H. Nervi & J. Silva (Eds.), Estándares TIC para la formación inicial docente: Una propuesta en el contexto chileno (pp. 141-173). Ministerio de Educación. UNESCO.
Silva, J., Lázaro, J. L., Miranda, P., & Canales, R. (2018). El desarrollo de la competencia digital docente durante la formación del profesorado. Opcion, 34(86), 423-449. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23850
Silva, J., Morales, M.-J., Lázaro, J.-L., Gisbert, M., Miranda, P., Rivoir, A., & Onetto, A. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: Estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822
Tapscott, D. (2009). Grown up digital: How the net generation is changing your world. McGraw-Hill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)