Service-Learning to bring education robotics to people with cerebral palsy and promote teaching skills
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2213Keywords:
Service-Learning, education robotics, cerebral palsy, teaching skillsAbstract
Educational robotics can be an experimental alternative with great benefits for the stimulation of people with cerebral palsy, but they rarely have access to technology-based interaction spaces. In this sense, Service-Learning (SL) provides the opportunity to carry out inclusive proposals that, in turn, favor teacher development. Therefore, this study seeks to offer and evaluate an SL project based on educational robotics and aimed at people with cerebral palsy, and also to analyze the learning acquired during the process.
A total of 30 people from ASPACE Álava (18 users and 12 volunteers) and a university student of Primary Education Degree have participated. The information was collected in field notes, photographs and a diary and analyzed using a categorical system.
The work has allowed us to collect in detail the design of an educational robotics session adapted for people with cerebral palsy. The experience has been positively valued, proving to be attractive, motivating, exciting and enriching. The process has allowed the development of academic, personal and social competences, showing the value of ApS in initial teacher training.
Downloads
References
Albertín, P. (2007). La formación reflexiva como competencia profesional. Condiciones psicosociales para una práctica reflexiva. El diario de campo como herramienta. Revista de Enseñanza Universitaria, 30, 7-18. http://institucional.us.es/revistas/universitaria/30/Albertin.pdf
Aramburuzabala, P., Cerrillo, R. y Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Revista de curriculum y formación del profesorado, 13(1), 79-95. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41024
Aspace Navarra (s. f.). Parálisis cerebral. https://www.aspacenavarra.org/castellano
Bravo, F. y Forero, A. (2012). La robótica como un recurso para facilitar el aprendizaje y desarrollo de competencias generales. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(2), 120-136. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201024390007.pdf
Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa (6º edición). La Muralla
Castro, M. y Acuña, A. (2012). Propuesta comunitaria con robótica educativa: valoración y resultados de aprendizaje. Education in The Knowledge Society (EKS), 13(2), 91-119. https://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/9001/9246
Colmenero, M. J. y Pegalajar, M.C. (2014). Estudio piloto sobre el uso de las redes sociales en jóvenes con discapacidad intelectual. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (48), 1-14. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.179
Combes, B. (2008) The UN Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014. http://www.econs.net/seminario_roma/ponencias/2006/CAST/ponencias/viernes/P2_VIERNES3_BernardCombes.pdf
Facultad de Educación y Deporte de la UPV/EHU (2021). Guía del Trabajo Fin de Grado. Facultad de Educación y Deporte. https://www.ehu.eus/documents/5299588/5816760/GU%C3%8DA_TFG.pdf
Fernández, M. y Alcaraz, N. (2016). Innovación Educativa. Más Allá De La Ficción. Pirámide.
Furco, A. (2011). El Aprendizaje -Servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Internacional sobre Investigación en Educación Global y para el Desarrollo, 0, 64-70.
García, A., y López-Vélez, A. L. (2019). Contribución del aprendizaje-servicio a la experiencia educativa democrática de las personas con necesidades educativas especiales en base al pensamiento de Dewey. Revista de Educación Inclusiva, 12(1), 11-30. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/390
Gezuraga, M. y Herrero, M. A. (2017). El aprendizaje servicio en universidades de Buenos Aires: avanzando hacia su institucionalización. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 3, 4-22. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/RIDAS2017.3.2
Gijón, M. (2012). Aprendizaje Servicio e inclusión social. Aprenentatgeservei. https://aprenentatgeservei.cat/wp-content/uploads/guies/APS_inclusio_social_cast.pdf
González, M. O. y Flores Y. A. (2021). Panorama de la robótica educativa a favor del aprendizaje STEAM. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(2). https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/5827/7149
González-González, C. S., Cáceres-García, L. y Violant-Holz, V. (2019). Bringing Computational Thinking to Hospital Classrooms. In M. A. Conde (Ed.), Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 31-35). ACM. https://doi.org/10.1145/3362789.3362908
González-González, C. S. y Violant, V. (Ed.) (2015). Uso de las TIC para la atención educativa, hospitalaria y domiciliaria. Mc Graw Hill.
González-González, C. S., Violant, V., Infante, A., Cáceres, L. y Gunzmán, M. D. (2021). Robótica educativa en contextos inclusivos: el caso de las aulas hospitalarias. Educación XX1, 24(1), 375-403. http://doi.org/10.5944/educXX1.27047
Granados, J. (2010). L'Educació per la Sostenibilitat a l'Ensenyament de la Geografia. Un estudi de cas [tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=TQf8M9o%2FSK8%3D
Jiménez, J. (2018). Innovación social en los procesos de enseñanza y aprendizaje a través de la robótica como una alternativa de intervención e inclusión educativa para niños y adolescentes en territorios de influencia de la minería. In Tendencias en educación en y para la diversidad apoyada en las TIC (pp. 26-34). Comfenalco. https://cava-conference.info/cava/cava2018/wp-content/uploads/2018/11/libro12.pdf
Labarca, C. (2017). Investigación Cualitativa para Principiantes. Publicación independiente.
Lalueza, J. L., Sánchez-Busqués, S. y Padrós, M. (2016). Creando vínculos entre universidad y comunidad: el proyecto Shere Rom, una propuesta de aprendizaje servicio en la Facultad de Psicología de la Universitat Autónoma de Barcelona. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 2, 33-69. https://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/15952
López de Arana, E., Sáenz de la Fuente, I., Prol, M. y Fernández, I. (2019). Ikaskuntza Zerbitzuan oinarritutako Gradu Amaierako Lanen azterketa, identitatea hezitzailea eraikitzeko eskaintzen dituzten aukerak identifikatuz. Tantak, 31(1), 149-175. https://ojs.ehu.eus/index.php/Tantak/article/view/20504
Lorenzo, V. y Matellanes, B. (2013). Desarrollo y evaluación de competencias psicosociales en estudiantes universitarios a través de un programa de Aprendizaje-Servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 2(2), 155-176. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/377
McIlrath, L. (2016). Europe Engage Survey of Civic Engagement & Service Learning Activities within the Partner Universities. European Union.
Mendía, R. (2016). El Aprendizaje-Servicio: una metodología para la innovación educativa. CONVIVES, 16, 20-26. https://convivesenlaescuela.blogspot.com/2016/12/revista-convives-n-16-aprendizaje.html
Morales, L. O. (2019). La pedagogía hospitalaria, un reto gigante para la virtualidad. Revista Reflexiones y Saberes, 10, 17-24. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/1067
Ocampo, A. G. y Lizasoáin, O. R. (2019). Pedagogía hospitalaria: trayectorias de desarrollo intelectual, conquistas profesionales y desafíos de futuro. Revista Intersaberes, 13(29), 415-423. https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1484
Pérez-Serrano, M. G. (2014a). Investigación cualitativa: retos e interrogantes. I. Método. La Muralla.
Puig, J.M. (2015). 11 Ideas Clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje-Servicio? GRAÓ.
Rubio, L. (2007). Aprendizaje y servicio solidario. Fundación Zerbikas, 0. Fundación Zerbikas. https://www.zerbikas.es/wp-content/uploads/2015/07/0.pdf
Ruíz, S. A. (2014). Las tecnologías de la información y la comunicación en los procesos de inclusión digital en niñas con síndrome de Down [Trabajo de Grado]. Universidad Pontificia Bolivariana. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/1516/Tesis%20de%20Susana%20Ruiz.pdf?sequence=1
Ruiz-Velasco, E. (2007). Innovación en el aprendizaje de las ciencias y la tecnología. Educatrónica. Díaz de Santos.
Serrano, J. L. (2013). Herramientas telemáticas en aulas hospitalarias: Una experiencia educativa en la región de Murcia [Tesis Doctoral]. Universitat de les Illes Balears. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/149311/Serrano_Sanchez_Jose_Luis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Serrano, M. (2020). Scratch y Makey-Makey un dúo con potencial altamente educativo. Aula de innovación educativa, 290, 65-66.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.
Stavsky, M., Mor, O., Mastrolia, S. A., Greenbaum, S., Than, N. G. y Erez, O. (2017). Cerebral Palsy-Trends in Epidemiology and Recent Development in Prenatal Mechanisms of Disease, Treatment, and Prevention. Front Pediatr, 5, 21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5304407/
Stibbe, A. (2009). The Handbook of Sustainability Literacy. Skills for a changing world. Green Books Ltd, Foxhole.
UNESCO (2008) Education and the Search for a Sustainable Future. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001791/179121e.pdf
Wood, P. y Smith, W. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)