Análisis de las Estrategias y Recursos didácticos en la Educación General Básica bajo los principios del Diseño Universal del Aprendizaje
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2079Keywords:
Universal Learning Design, Basic Education, good practices, inclusion, teaching learning processAbstract
Introduction: The Universal Design for Learning (UDL) allows micro curricular planning and its application, taking into account the diversity in the classroom since it considers the interests, abilities and potential of each of the students, eliminating the obstacles that limit their integral development. The purpose of this study is to analyze the use of teaching strategies and resources used by teachers from the perspective of Universal Design for Learning. In the same way, the specific objectives seek to describe the didactic strategies used to attend to diversity in the classroom and to identify the resources that intervene in the teaching process. Method: The sample consisted of 28 teachers from the province of Pichincha from private and fiscal institutions, where the data was recorded through field diaries and surveys. Results: It was identified that 7.14% of teachers (n = 2) know what the UDL means and its characteristics, while 92.86% (n = 26) do not know the term; In addition, the teaching practices that promote student expression and motivation were described.
Downloads
References
Alba, C., Sánchez, P., Jóse, S., & Zubillaga, A. (2011). Universal Design for Learning Guidelines version 2.0. (2011), 1–36. Retrieved from http://educadua.es/doc/dua/dua_pautas_2_0.pdf DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-020-00561-y
Asamblea Nacional. (2015). Ley Orgánica de Educación Intercultural. (417), 1–85. Retrieved from https://bit.ly/3osUPZf DOI: https://doi.org/10.1177/0007650317718185
Cerrón, W. (2019). La Investigación Cualitativa En La Educación Superior. 9. Retrieved from https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2019.17.510 DOI: https://doi.org/10.1177/2053951720932200
Cortés, M., Ferreira, C., & Arias, A. (2021). Fundamentos del Diseño Universal para el aprendizaje desde la perspectiva internacional. Revista Brasileira de Educação Especial, 27, 269–284. https://doi.org/https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0065 DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2020.1748811
Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society, 21(15), 1–13. https://doi.org/10.14201/eks.20327
Espada, R., Gallego, M., & Gonzàles, R. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e Inclusión en la Educación Básica en Ecuador. Alteridad, 14(2), 207–218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05 DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11304.003.0006
Figueroa, L., Ospina, M., & Tuberquia, J. (2019). Prácticas pedagógicas inclusivas desde el Diseño Universal de Aprendizaje y plan individual de ajuste razonable. Http://Revistas.Uniminuto.Edu/Index.Php/IYD, Vol. 6(No. 1), 12. Retrieved from http://revistas.uniminuto.edu/index.php/IYD
Marchesi, A., Blanco, R., & Hernández, L. (2014). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica Organización de estados americanos. In Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI. Retrieved from https://www.fundacionmapfre.org/fundacion/es_es/images/inclusion-referencia-metas-educativas-2021_tcm1069-242562.pdf
Ministerio de Educación. (2015). Rendición de cuentas 2015. Retrieved from https://www.fundacionmapfre.org/fundacion/es_es/images/inclusion-referencia-metas-educativas-2021_tcm1069-242562.pdf DOI: https://doi.org/10.12987/9780300252392
Mont, L. (2016). Reseña de tesis: Las actitudes, conocimientos y prácticas de los docentes de la ciudad de Esmeralda. REIRE. Revista d'innovació i Recerca En Educació, 9(1), 106–113. https://doi.org/10.1344/reire2016.9.1918 DOI: https://doi.org/10.54300/122.311
Pastor, C. A., Sánchez, J. M., & Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) Pautas para su introducción en el currículo. DUALETIC, 1–45. https://doi.org/10.1016/0164-1212(95)00086-0 DOI: https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.650
Rivero, J. (2017). Las buenas prácticas en Educación Inclusiva y el rol del docente. Educ@ción En Contexto, III, 109–119. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6296624 DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2019.1606268
Rolón, V. (2019). Diseño Universal de Aprendizaje, una herramienta para la práctica inclusiva en el aula. Revista Científica Estudios e Investigaciones, 7, 82. https://doi.org/10.26885/rcei.foro.2018.82 DOI: https://doi.org/10.1177/1468794108098034
Rubio Pulido, M. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje, porque todos somos todos. Emtic, 15(2), 1–11. Retrieved from https://emtic.educarex.es/224-nuevo-emt/atencion-a-la-diversidad/3020-diseno-universal-para-el-aprendizaje-porque-todos-somos-todos DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11805.001.0001
Sánchez-Gómez, V., & López, M. (2020). Comprendiendo el Diseño Universal desde el Paradigma de Apoyos: DUA como un Sistema de Apoyos para el Aprendizaje. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 143–160. https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000100143
Segura, M., & Quirós, M. (2019). Desde el Diseño Universal para el Aprendizaje: el estudiantado al aprender se evalúa y al evaluarle aprende. Revista Educación, 43(1), 643–655. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28449 DOI: https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1002.fer
UNESCO. (2015). Informe de Seguimiento de la Educación para Todos (EPT) en el Mundo. Retrieved from https://es.unesco.org/gem-report/node/832
Uribe, M., Ulloa, M., & Sánchez, N. (2017). El Diseño Universal del Aprendizaje ( D . U . A .), una oportunidad para atender a la diversidad. (Universidad Academia de Humanismo Cristiano). Retrieved from http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/4261/TPEDIF 90.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-04093-6
Valencia, C., & Hernández, O. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas- Revista Científico Pedagógica, 4(40), 105–120. Retrieved from http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/326/603 DOI: https://doi.org/10.1080/14623943.2019.1617124
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)