The Mystery of the Big Ben robbery. A gamified experience in a primary class: a case study
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.75.1823Keywords:
gamification, English teaching, primary education, innovation in educationAbstract
This work presents a gamified proposal of educational innovation, in order to describe and analyse the improvement of students' attention and the improvement in the expression of the English language with the technology integration in the class. The proposal is carried out with two groups of 6th grade from primary education, with a total of 54 students. It is a descriptive research with a qualitative orientation, that combines a questionnaire, an observation diary and rate rubrics. The analysis shows a slight improvement in the English language expression and an important improvement in students' attention, which increases positively the motivation and participation among them.
Downloads
References
Abio, G. (2014). El modelo de "flujo" de Csizkszentmihalyi y su importancia en la enseñanza de lenguas extranjeras. RedELE. Revista electrónica de didáctica/español lengua extranjera(6).
Aranda, M. G., & Caldera, J. F. (2018). Gamificar el aula como estrategia para fomentar habilidades socioemocionales. Revista Educ@rnos, 41-66.
Baldeón, J., Rodríguez, I., Puig, A., & López-Sánchez, M. (2017). Evaluación y rediseño de una experiencia de gamificación en el aula basada en estilos de aprendizaje y tipos de jugador. Experiencias de gamificación en aulas, 95-111.
Castaño, C., Maiz, I., & Garay, U. (2015). Design, motivation and performance in a cooperative MOOC course. Comunicar. Media Education Research Journal, 23.
Corchuelo-Rodriguez, C. (Marzo de 2018). Gamificación en educación superior: Experiencia innovadora para motivar estudiantes y dinamizar contenidos en el aula. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa(63), 29-41.
Csikszentmihalyi, M. (1992). Flow. The Psychology of Happiness. London: Rider.
Del Moral, E. M., Fernández, L., & Guzmán, A. (julio de 2016). Proyecto Game to Learn: Aprendizaje basado en juegos para potenciar las inteligencias lógicomatemática, naturalista y lingüística en educación primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación(49), 173-193.
Díaz, J., & Troyano, Y. (2013). El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo. III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre. Sevilla, España: Universidad de Sevilla. Facultad de Ciencias de la Educación.
Figueroa, J. F. (2015). Using Gamification to Enhance Second Language Learning . Digital Education and Bilinguism, 32-54.
García, F., García, Ó., & Martín, M. (2018). La Gamificación como Recurso para la Mejora del Aprendizaje del Inglés en Educación Primaria. RILME. Red de investigación sobre liderazgo y mejora de la educación.
Hernández, I. M. (Julio de 2018). El Misterio de Robin Hood: una experiencia de gamificación. Números. Revista Didáctica de las Matemáticas., 98, 153-162.
Keller, J. (1987). The systematic process of motivational design. Wiley Online Library. doi:10.1002/pfi.4160260902
Lee, J., & Hammer, J. (January de 2011). Gamification in education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 1-5.
Mishra, P., & Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
Sonsoles de Soto , I. (Septiembre de 2018). Herramientas de gamificación para el aprendizaje de ciencias de la tierra. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa(65), 29-39.
Vergara, D., & Mezquita, J. M. (2016). Diseño de juegos serios para reforzar conocimientos: Una experiencia educativa en secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 238-255.
Zichermann, G., & Cunningham, C. (2011). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. Canada: O'Reilly Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)