Educational Digital Policies in the context of the Covid_19: inequities and opportunities for Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719

Keywords:

Digital Policies, Education, Latin America, Pandemic

Abstract

Our research set out to assess and document digital educational policies and programmatic implementation in Latin America between 2010 and 2018. The findings shared in this document are central to our current emergency response plan for digital education. We identify three models: 1) Traditional; 2) One-by-one; and 3) Computational thinking. In addition, we highlight tendencies and challenges shaping the educational landscape as well as emerging characteristics that are paving the way toward a post pandemic digital educational environment. Not all educational implications for each policy are apparent in every case; however, in conducting this research, it has become clear to us that the Covid-19 pandemic has extensively tested, even more so than other defining factors, our inclusion educational digital strategies for the Latin American region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

IIPE UNESCO, Oficina para América Latina (2020). "Sistematización de respuestas de los sistemas educativos de América Latina a la crisis de la COVID-19". Recuperado de: https://www.siteal.iiep.unesco.org/respuestas_educativas_covid_19

Autor/a, M. T. Coord. (2016). Entornos Digitales y políticas educativas: dilemas y certezas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-Unesco Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002458/245810S.pdfL

Autor/a, M., Ruiz, V., Brito, A. y Brawerman, J. (2016). "Revisión comparativa de iniciativas de aprendizaje móvil en América Latina", IIPE UNESCO. Recuperado de: https://www.buenosaires.iiep.unesco.org/es/publicaciones/revision-comparativa-de-iniciativas-nacionales-de-aprendizaje-movil-en-america-latina

Autor/a & Autor/a (2019). Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad. Revista Iberoamericana De Educación, 79(1), 11-31. Recuperado a partir de https://rieoei.org/RIE/article/view/3398

Autor/a, Autor/a y Autor/a (2019). "La investigación sobre las políticas digitales en los sistemas educativos en América Latina en los últimos cinco años (2014-2019)". En EJE 1: Políticas, territorios y desigualdades. III Coloquio de Investigación Educativa en Argentina. "Debates Educativos sobre la desigualdad: miradas desde la investigación". 13 y 14 de junio de 2019. Sociedad Argentina de Investigación en Educación. Disponible en: https://investigacioneducativacoloquio.files.wordpress.com/2019/06/lugo-ithurburu-sonsino-eje-1-polc3adtica-territorio-y-desigualdades.pdf

Autor/a, Autor/a, Autor/a, e Autor/a (2020). "Estudio de políticas digitales en educación recientes de Latinoamérica. Conclusiones iniciales a partir del relevamiento y sistematización de iniciativas correspondientes al período 2010-2018". 3er. Simposio Comunicación, Educación y Ciudadanía en la Era Digital que tuvo lugar en la Universidad Nacional de Quilmes los días 11 Y 12 de marzo del año 2020.

Autor/a & Delgado, L. (2020). Hacia una nueva agenda educativa digital en América Latina. Documento de Trabajo N° 188. Febrero 2020. Recuperado de: https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2020/03/188-DT-EDU-Hacia-una-nueva-agenda-digital-educativa-en-Am%C3%A9rica-Latina-L....pdf

Rieble-Aubourg, S y Viteri, A. (2020). Covid-19: ¿estamos preparados para el aprendizaje en línea? Recuperado de: https://publications.iadb.org/es/nota-cima-20-covid-19-estamos-preparados-para-el-aprendizaje-en-linea

UNESCO, (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción ODS 4 – Educación 2030. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233137_spa

UNESCO, (2015b). Qingdao Declaration, 2015: Seize Digital Opportunities, Lead Education Transformation. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233352?po

sInSet=4&queryId=65588abd-8594-4b0d-9426-4cf2785e3e11

UNESCO, (2017). 2017 Qingdao Statement: strategies for leveraging ICT to achieve Education 2030. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000253061

UNESCO (2020). "COVID-19 Educational Disruption and Response". Disponible en: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

Published

24-09-2020

How to Cite

Lugo, M. T., Ithurburu, V. S., Sonsino, A. ., & Loiacono, F. . (2020). Educational Digital Policies in the context of the Covid_19: inequities and opportunities for Latin America. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 23–36. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1719

Issue

Section

Número especial: Mirando al futuro de la Tecnología Educativa